کارشناسی بدنه چگونه انجام می شود ؟

کارشناسی بدنه چگونه انجام می شود ؟

کارشناسی بدنه چگونه انجام می شود ؟      تاریخ درج: 1397/12/26

ضرورت کارشناسی دقیق رنگ خودرو به این معنی نیست که خرید خودروهای دارای رنگ‌شدگی به کل اشتباه است. بلکه در این است که به خریدار کمک می‌کند نسبت به خسارت وارده به ماشین اطلاع یابد. عدم وجود سابقه تصادف سنگین از مهم‌ترین فاکتورها هنگام خرید ماشین دست دوم می‌باشد. رنگ‌‌شدگی هر قسمت از بدنه، در قیمت نهایی خودرو تاثیر زیادی دارد.

قطعات آسیبدیده در تصادفات سنگین، هرگز به حالت اول خود بازنمی‌گردند. ستون و سقف مهم‌ترین قطعاتی هستند که ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرند. وجود رنگ‌شدگی در این قطعات به معنای تصادف، چپگی و آسیب است و باید شما را از خرید آن خودرو منصرف کند. چرا که این تصادفات ممکن است جلوبندی ماشین و در نهایت عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. برای برخی خودروها رنگ‌شدگی سقف، کاهش بیش از ۳۰ میلیون در قیمت را در پی دارد. کارشناسی رنگ ستون‌ها و شاسی‌های خودرو هم بسیار حساس است اما چون این بخش‌ها در معرض دید نیستند، مالکان عموما تلاشی برای پنهان‌کاری آسیب‌های این قسمت نمی‌کنند و تشخیص آن‌ها آسان است. رنگ‌شدگی درها و گلگیرها بسیار رایج است و به معنی آسیب‌دیدگی خودرو نیست و ایمنی خودرو را به خطر نمی‌اندازد. اما در تعیین قیمت ماشین نقش دارد و حتما باید بررسی شود.

در خودروهای لوکس وابسته به اینکه خودرو به سفارش چه کشوری و برای صادرات به چه منطقه‌ آب و هوایی تولید شده تکنولوژی، تعداد و جنس لایه‌های رنگ خودرو بر اساس محاسبات و بررسی‌های متعدد، متفاوت است. ترمیم رنگ چنین خودروهایی تخصص بالایی میطلبد و تنها مرکز حرفه‌ای معدودی از پس آن برمی‌آیند. حتی اگر کد رنگ به درستی تشخیص داده شده و عملیات رنگ‌پاشی با دقت انجام شود عوامل محیطی در گذر زمان کیفیت کار را کاهش می‌دهد. از همین رو متخصصان با بررسی لایه‌های داخلی ستون‌ها و همچنین استفاده از نور فرابنفش، اقدام به بررسی و آنالیز سلامت رنگ ستون خودرو‌های لوکس می‌کنند.

  • یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها نگاه بررسی بدنه در شرایط نوری مختلف است. با زاویه ۳۰ درجه در زیر نور طبیعی خورشید یا نورسفید، می‌توان اختلاف رنگ بین بخش ترمیم‌شده (که روشن‌تر است) و دیگر قسمت‌های بدنه و عدم یکدستی بافت رنگ خودرو را کشف کرد. خط و خطوط ایجاد شده روی بدنه نشانه سمباده‌کاری پیش از رنگ‌آمیزی است. نور عمود فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها را پنهان می‌کند. هم‌چنین سعی داشته باشید که با زاویه کم به موازات طول خودرو آن را بررسی کنید تا تمام تغییرات در بافت بدنه را متوجه شوید. کدر بودن رنگ حاکی از تغییر بافت رنگ و بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی غیرفابریک و قابل تشخیص است.
  • نقطه‌های مشکوک را با دست خود لمس کنید. زبری برخی از قسمت‌های بدنه نشانگر تفاوت بافت رنگ در آن نقطه با نقاط دیگر است. کارگاه‌های نقاشی قادر نیستند لبه‌ها مانند گوشه کاپوت خودرو، لبه جلوی شیشه جلو، ستون‌های کابین و لبه درها را به خوبی دستگاه کارخانه رنگ بزنند. نوک انگشتان را بر روی این نقاط بکشید. هرگونه زبری یا پستی و بلندی به معنی رنگ‌خوردگی در آن نقطه است.
  • گوشه‌ها و لبه‌های کاپوت، درها و شیشه‌های بغل را بررسی کنید. وقتی قطعات یک خودرو بارها و بارها رنگ می‌شوند، بر اثر ضربه یا حتی شتاب‌گیری ممکن است رنگ‌پریدگی رخ بدهد که عموما هم از لبه‌ها و گوشه‌های قطعات آغاز می‌شود.
  • اگر گلگیرها یا کاپوت ماشین دست دوم برای رنگ و ترمیم از خودرو باز شوند، اثر آن بر روی پیچ و مهره‌های متصل‌کننده به شاسی باقی خواهد ماند. کاپوت را بالا زده و پیچ‌های کاپوت را بازرسی کنید. مشاهده هرگونه جای آچار یا رنگ متفاوت از رنگ اصلی بدنه یعنی که آن قسمت برای صافکاری یا رنگ دمونتاژ شده است.
  • اگر رنگ‌آمیزی به دقت انجام نشود، گاهی مقداری از رنگ روی نقاط مختلف بدنه پاشیده می‌شود. وجود چنین نشانه‌ای به ویژه در لبه‌های بدنه حاکی از رنگ‌شدگی است. همچنین نشستن پودر رنگ بر روی قطعات موتور لاستیک‌های دور شیشه و چراغ‌های جلو وعقب، پس با دقت به دنبال آثار ریز پاشیدگی رنگ بگردید.
  • یکی از راه‌های کشف نقاط خوردگی و رفو شده، استفاده از قلم آهنربایی است. اگر بدنه با بتونه پر شده و زیرسازی شده باشد یا رنگ‌شدگی بیش از استاندارد کارخانه باشد، آهنربا کمتر یا کلا به آن جذب نمی‌شود. البته این روش ضریب خطای بالایی دارد. خوردگی‌های روی بدنه حتی اگر تعمیر شوند ممکن است دوباره ظاهر گردند. در ناحیه ترمزها، مخزن سوخت خوردگی احتمال دارد خودرو را برای رانندگی به کل ناامن کند.
  • کارشناسن ارزیابی خودرو برای تشخیص رنگ‌شدگی تعویض‌شدگی و حتی پاشیدن کیلر بر روی رنگ از دستگاه تست رنگ دیجیتال اسفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها قابلیت ارزیابی عمق رنگ بر روی بدنه‌های فولادی و آلومینیومی را دارند و میزان خطای آنها حداکثر ۳ درصد است. اما عموما گران‌قیمت هستند و خرید آنها برای کاربران و مشتریان معمولی به صرفه نیست. زمانی که یک قسمت از خودرو مجددا رنگ می‌شود، رنگ‌دانه‌های آن ناحیه برجسته‌تر از نواحی دیگر خواهند بود. این موضوع باعث می‌شود آنالیزور رنگ یا همان کالرمتر عدد بیشتری را نشان دهد.

 

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا