ارس،سرو کوهی ( juniper)

ارس،سرو کوهی ( juniper)

ارس،سرو کوهی ( juniper)      تاریخ درج: 1397/7/8

مردم محلی اکثر نقاط کشور ارس را ، با اسامی متعددی از جمله ارچه و یا آرچا به رابخوبی می شناسند. اُرس درختچه ای است با برگ های سوزنی شکل که این برگ ها در دستجات 3 یا 4 تایی قرار گرفته اند. این گیاه دوپا بوده. گل های نر بر روی یک پایه و گل های ماده بر روی پایه دیگر ظاهر می شوند. مخروط ماده آن که می توان آن را میوه تلقی کرد به رنگ آبی متمایل به سیاه می‌باشد.

فواید ارس،سرو کوهی:

به‌علت استحکام و دوام قابل توجه خود در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

اما مهم‌ترین ویژگی این گونه ها به لحاظ مصارف صنعتی و دارویی اسیدهای چرب و امینو اسید های ضروریی است در اکثر اندام‌های هوایی این گیاهان موجود می باشد.

در گونه J.excela دارای روغن effential oill می باشد که قابل استفاده در صنایع آرایشی مثل عطر و در پزشکی در تولید روغن و پماد کاربرد دارد و میوه این گیاه در تولید انواع خشبو کننده ها و طعم دهنده های غذا و شیرنی استفاده می شود.

در گونه communis J. ساقه واجد نوعی روغن سفید می باشد که واجد قند است به همراه روغن‌های ضروری که در صنایع دارو سازی و تولید اقسام نوشابه ها از آن استفاده می گردد. جوشانده میوه این درخت در استفاده موضعی دارویی بسیار مفید برای جمله روماتیسم، نقرس، درد کمر و به‌طور کلی برای بیماری‌های دوره نقاهت مفید می باشد.

در گونه J.sabina ساقه های کوچک گیاه دارای 2 تا5 وگاهی 17 درصد روغن سابینوز هستند؛ مه برای درمان برخی بیماری‌های زنان با اثرات قوی استفاده می‌شود.

میوه این گیاه نیز مدر، تحریک کننده و دارای 5/1 درصد روغن ضروریست که خاصیت تقویتی دارد.

در گونه J.oxycadus از چوب درخت نوعی روغن به نام روغن کاد استخراج می شود؛روغن کاد نوعی قطران مایع است که کاربرد های متعددی در پزشکی و افزودنی های غذایی دارد.

در گونه J.virginiana ماده بسیار مهمی به نام پودوفیلوتوکسین (Podophyllotoxine) به فرمول C22H22O8 وجود دارد که بصورت بلورهای سوزنی شکل با نقطه ذوب114- 118 و محلول در حلال های الکلی می باشد این ماده حیاتی اثر تحریک کننده بر روی پوست داشته میزان مصرف کشنده آن روی موش 90 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن حیوان است؛ که در این شرایط 50 درصد جانوران تحت آزمایش به مرحله مرگ می رسند.

اثر القایی سلولهای پایه جنینی و یا به عبارت ساده تر شکل گیری سلول های نوساخته که در درمان تومرها و بافت‌های سرطانی کاربرد غیر قابل انکار دارند شاهکار این ماده حیاتیست که در گونه J.virginiana یافت می شود.

در گونه J. polycarpus برگها واجد مواد معطر و اسید های چرب بسیار مهمی می باشند.

که در صورت استخراج از آن می تواند به عنوان ضد حساسیت استفاده شود.

مردم محلی از میوه درخت این گیاه برای رفع اختلالات گوارشی، مسمومیت و دل درد در کودکان استفاده می نمایند.

عرق گرفته شده از چوب و یا عصاره میوه این گیاه اثر پیشاب آور داشته از این رو در درمان خیز عمومی بدن و یا ناراحتی های کلیوی تجویز می گردد.

استعمال عصاره چوب یا میوه گیاه به شکل خارجی در موضع باعث التیام زخم های دیر علاج می گردد.

جویدن میوه های گیاه و یا مصرف عرق گرفته شده از چوب آن در درمان رماتیسم مؤثر است.

 

ترکیبات ارس،سرو کوهی:

درختچه ارس حاوی انواع ترکیبات ترپنوئیدی است که با داشتن وزن مولکول پائین فرار بوده و به عنوان اسانس به حساب می آیند.

 

 

 

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا