آنچوچک،گلابی وحشی ( pyrus glabra)

آنچوچک،گلابی وحشی ( pyrus glabra)

آنچوچک،گلابی وحشی ( pyrus glabra)      تاریخ درج: 1397/7/8

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند. آنچوچک درختی است بومی نواحی غرب ایران که شش متر ارتفاع و شاخ های صاف و خاکستری رنگ دارد که گاهی خاردار هستند. برگ آن باریک،کشیده و نیزه ای، گل‌هایش کوچک و سفید رنگ و میوه آن قهو ه‌ای روشن و کروی شکل به‌قطر تا 5/2 سانتیمتر حاوی دانه های درشت است.طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد. هم اکنون اطلاعات اندکی در مورد خواص تغذیه ای و درمانی گلابی وحشی وجود دارد، اما لازم است بدانید گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، خواص تغذیه ای و درمانی آن را دارد.

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به بادام یا مغز زردآلو با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است. وقتی آن را بو دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.این دانه طبیعت معتدل دارد.

 

فواید آنچوچک،گلابی وحشی:

این دانه ها به علت وجود روغن و مواد اسانسی جهت تقویت عمومی بدن و به‌عنوان مدر مصرف سنتی دارد.

براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی دانه آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد.

 این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است. سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

 

ترکیبات آنچوچک،گلابی وحشی:

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگهای تازه آن ۹/۲-۸/۰درصد تانن مشخص شده است.

 

مضرات آنچوچک،گلابی وحشی:

در مصرف گلابی وحشی باید دقت شود. 

 

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا