خربق سفید (White Hellebore)

خربق سفید (White Hellebore)

خربق سفید (White Hellebore)      تاریخ درج: 1397/7/4

خربق سفید نام علمی Veratrum album شهرت دارد. خربق سفید گیاهی است پایا به ارتفاع یک متر، دارای ریزوم‌های کوچک و استوانه ای به طول ۵-۳ سانتی متر که ریشه های متعدد به ضخامت ۲ میلی متر و طول ۲۰ سانتی مرت دارد. برگهای آن کاملا پهن و بیضی شکل است و ارتفاع آنها به ۲۵ سانتی متر می رسد و هر سه برگ متناوب بر روی ساقه قرار دارد (تفاوت باژانسین زرد که شبیه آن است). گلهای آن سفید مایل به سبز و به پهنای یک سانتی متر است که به صورت خوشه های افشان در قسمت انتهایی محور اصلی ساقه مجتمع می گردد. در ماه‌های تیر و مرداد گل داده و طعم آن تلخ نامطبوع است. قسمت مورد استفاده ی این گیاه ریشه و ریزوم خشک شده ی آن می باشد. مزاج این گیاه گرم و خشک است.

ترکیبات و اثر :

 دارای چند آلکالوئید است که برای انسان و دام سمی است و سبب استفراغ و افت فشار خون می شود. مقادیر زیاد آن علایم پیچیده مسمومیت همراه با مالیخولیا، اسهال، گرفتگی عضلات، ناراحتی های قلبی و غیره ایجاد می کند. گرد آن عطسه آور است و برای کک و شپش بسیار سمی است. فعالیت و سمیت برگهای آن در طول رشد گیاه بسیار متغیر است.

 

مصرف:

بخاطر سمیت زیاد، خربق سفید باید تحت نظر پزشک یا دام‌پزشک تجویز شود در دامپزشکی برای افزایش اشتهای گاو مصرف می شود. از گرد ریشه آن به صورت استنشاقی به عنوان انفیه و عطسه آور استفاده می شود.

 

خواص خربق سفید:

کم اشتهایی

اختلال در دفع ادرار

روماتیسم

تهوع

استفراغ

اسهال

مشکلات دفع

نفخ

دندان درد

انواع دردهای ماهیچه ای و استخوانی

روغن آن نافع ریزش مو

بخورش نافع بواسیر

بیخ یا ریشه آن نافع گزیدگی افعی و عقرب

خوراکش نافع صرع، وسواس، جذام، مالیخولیا و فراموشی

نافع دردهای شقیقه و سر

نافع ریزش آب کهنه از چشم و کم سویی

نافع دردهای سینه و پاک کننده دستگاه تنفسی و احشاء و مثانه و رحم

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا