خربق سیاه (black hellebore)

خربق سیاه (black hellebore)

خربق سیاه (black hellebore)      تاریخ درج: 1397/7/4

خَرْبَق، این نام در برگیرنده دو گیاه مختلف دارویی از دو خانواده مختلف شامل خربق سیاه با نام علمی هِلِه‌ بوروس نایگر از خانواده آلاله و خربق سفید با نام علمی وراتروم آلبوم از خانواده گل حسرت است. خربق سیاه یا کریسمس رز از خانواده Ranunculaceae است. این گیاه در کتاب‌های طب سنتی با نام رجل‌الراعی نیز نام‌برده شده است.ریشه این گیاه به عنوان عمود ترکیب در ایارج لوغاذیا مورد استفاده است. خربق خربق سیاه گیاهی علفی، دارای ریشه ضخیم و ساقه‌ای تا حدود یک متر، گل‌های زنگوله مانند سبز یا سفید مایل به صورتی با کناره‌های قرمز، و موسم گل‌دهی این گیاه از پانزدهم دی تا فروردین است. ریشه‌های تیره رنگ و انبوه این گیاه خاصیت درمانی دارد. رنگ ریشه، وجه تسمیه این گیاه است.

خواص خربق سیاه:

به عنوان مسهل بلغم و صفراوی غلیظ و اخلاط لزج و مخاطی بدن است. گرفتگی های مجاری را باز نموده و معده را پاک کرده و برای فلج و سرسام و صرع بلغمی و سرگیجه و سایر امراض سرد مغزی و همچنین درد مفاصل و خورد کردن سنگ های مثانه و کلیه و مدر بول و حیض و سقط جنین و خارج ساختن آن نافع و انفیه گرد آن عطسه آور و اکتحال(به چشم کشیدن) آن پرده های اضافی چشم(ناخنک) را از بین برده و بینائی را تقویت می نماید. مالیدن آن با سرکه برای کندن دندان کرم خورده و جرب و برص(پیسی) و کچلی مفید و در ترکیب با سایر داروهای مناسب و رعایت دستور در معالجۀ بسیاری از امراض است مقدار شربت آن تا نیم مثقال و حداکثر یک مثقال تجویز شود و زیادتر آن کشنده است که با استفراغ و تنگی نفس و تشنج همراه است. طبع آن گرم و خشک می باشد.

خواص عمومی آن مسهل صفراوی و جذب کننده بلغم از بافت های عمیق بدن و معالج امراض سرد و قوی تر از سفید آن می باشد. در کلیه فعل و انفعالاتی که خربق سفید فعالیت دارد سیاه آن سریع الأثرتر است. در دردهای شقیقه و سر و ریزش آب کهنه از چشم و دردهای سینه و پاک کردن دستگاه تنفسی و احشاء و مثانه و رحم مورد استفاده است. اگر آن را چند روز در شیرینی ها بخوابانند و یا با جو پوست گرفته و یا عدس جوشانیده و آب آن را بنوشند ضرری ندارد. تنقیه آن به طور کلی وضعیت مزاج را تغییر می دهد. برای کسانی که مزاج مرطوب ندارند مضر است. و برای کلیه ضرر دارد و مصلح آن کتیرا و صعتر و دوقو و فطر اسالیون Rock- Parsley و فودنج و مصطکی است. دو مثقال آن با تنگی نفس و اسهال کشنده و مقدار شربت آن از نیم درم تا نیم مثقال است.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا