خلال دندان (visnage)

خلال دندان (visnage)

خلال دندان (visnage)      تاریخ درج: 1397/7/3

از نظر ویژگی گیاه‌شناسی، گیاه علفی و یکساله می باشد. گیاه خلال دندان که نام علمی آن Ammi visnagaاست طعم و رایحه معطر و تندی داشته و بیشتر کاربرد دارویی دارد تا این که در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد. برای شل کردن عضلات بسیار مؤثر است و قرن‌های زیادی است که به منظور تسکین دردهای شدید ناشی از سنگ کلیه به کار می رود. مطالعات علمی مؤید این کاربرد ویژه آن هستند. این گیاه حاوی خِلین است و از این ترکیب شیمیایی داروهای بی خطری برای درمان آسم استخراج می کنند.

ترکیبات خلال دندان:

خلال دندان، گیاهی یکساله به ارتفاع حدود 60 تا 120 سانتی متر است. ساقه آن دارای خطوط باریک سبز رنگ و محکم، ریشه کم انشعاب، برگ ها دارای بریدگی های متعدد، سبز رنگ و رایحه ای مخصوص دارند. خلال دندان دارای غلاف هایی مثلثی شکل، گل آذین چتر مرکب با تعداد زیادی شعاع های اصلی (در هر چتر 25 تا 45 شعاع) ضخیم و بلند به طول 7-5 سانتی متر که هر یک در انتها به شعاع های فرعی در حدود 30 عدد به طول 5/1 – 5/0 سانتی متر منشعب می شود. این شعاع عای کوتاه، هر یک به گلی سفید رنگ ختم می شوند. در محل انشعابات اولیه و ثانویه زوایدی برگ مانند (گریبانک) جدا می شود. که طول آنها معادل طول شعا ع های اصلی و فرعی است. بنابراین گل آذین این گیاه بسیار متراکم، سنگین و بزرگ به نظر می رسد که در انتهای ساقه های گل دهنده به فراوانی (17 تا 25 عدد) ظاهر می شوند. میوه های ریز (شبیه زنیان)، دارای طعم نامانوس و کمی تلخ که به تعداد زیاد بر روی گل آذین تشکیل می شوند. هنگام رسیدن میوه ها، شعاع هابه رنگ کاه در آمده، محکم و خم شده در مرکز گل آذین قرار می گیرند و شاید وجه تسمیه این گیاه به خلال دندان، همین موضوع باشد. مواد موثره ی اصلی از خلین ، ویسنادین و ویسناژین تشکیل شده است.

 

خواص خلال دندان

بازکنندگی مجرای شریان قلب، درمان آنژین ، معالجه آسم و سیاه سرفه.

مواد موثر بذرهای گیاه خلال دندان به عنوان شل کننده عضلات، ضد آسم می باشد.

 کاهش دهنده درد ناشی از سنگ کلیه به کار می رود.

بازکننده سریع مجاری عروق قلبی است.

 

طرز استفاده خلال دندان:

جزء مورد مصرف گیاه در صنایع داروسازی، میوه می باشد و طریقه برداشت دستی و یا مکانیزه است. مواد موثره ی اصلی از خلین ، ویسنادین و ویسناژین تشکیل شده است. خواص دارویی آن عبارتند از : بازکنندگی مجرای شریان قلب، درمان آنژین ، معالجه آسم و سیاه سرفه.

 

مضرات خلال دندان:

در برخی افراد مصرف گیاه خلال دندان موجب سردرد، تهوع و گاهی حساسیت نوری می شود، مورد اخیر در دام ها هم گزارش شده است.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا