سپستان یا دبق (Buddy or dad)

سپستان یا دبق (Buddy or dad)

سپستان یا دبق (Buddy or dad)      تاریخ درج: 1397/7/2

درختی به ارتفاع حداکثر 12 متر، با تنه صاف و بدون انشعاب است. اندام هوایی پوشیده از کرک های خشن است. برگ ها چرمی، بیضی، ضخیم و دارای دمبرگ بزرگ است. گل ها قیفی شکل، سفید یا مایل به کرم بوده و به صورت مجتمع قرار می گیرند. میوه ها به صورت شفت و پس از رسیدن کروی شکل، به اندازه گیلاس و به رنگ زرد است و کم کم به سیاهی می گراید. مزه میوه ها شیرین است و در حالت تازه دارای آب و موسیلاژ فراوان است. در کتاب استاد قهرمان اشاره شده است که گیاه سپستان که در شرح قدیم آمده است با گونه های مختلف جنس Cordia هم خوانی دارد اما تشخیص دقیق گونه نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

ترکیبات سپستان یا دبق:

برگ و میوه سپستان حاوی آلکالوئیدهای پیرالوزیدین، کومارین ها، ساپونین ها، ترپن ها و استرول ها است. در برگ ها مقدار بالایی کروم هم وجود دارد.

مواد مهم روغن دانه ها اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، اسیدبِهِنیک، اسیدآراشیدیک، اسیداستئاریک و اسیدپالمیتیک است.

موسیلاژ میوه، بین 13-3 درصد و قابل توجه است.

 

مضرات سپستان یا دبق:

مضعف معده و کبد است. مصلح آن در سردمزاجان گل سرخ و در بقیه عناب می باشد.

 

خواص سپستان یا دبق:

مکیدن میوه در دهان یا آشامیدن آب خیسانده آن، یا جوشانده آن جهت نرم کردن سینه، حلق، خشونت و گرفتگی صدا، سرفه گرم و خشک می شود.

همچنین تسکین صفرا، عطش، سوزش ادرار ناشی از صفرا، خروج کرم معده، اسهال گرم مزاجان، مواد سوداوی، بلغم شور، اصلاح ادویه مسهله، تب‌های گرم صفراوی، دموی، بلغم شور و زخم روده ناشی از ادویه حاد به کار می رود.

نگه داشتن سپستان در دهان، در منع نزول مواد به سینه به غایت مفید است.

قلیل الغذا و مولد رطوبات بلغمیه است.

لغزاننده (مزلق) مواد در روده ها است به خصوص اگر با آب جوشانده آن حقنه شود.

ضماد جوشانده در دوشاب جهت بازکردن دمل آزموده شده است.

چهار-پنج عدد از برگ های تازه روییده آن که به صورت ریز درآمده است را یک شب در آب خیسانیده شود و صبح آن را فشار داده و صاف شود جهت جریان منی، سوزش ادرار و مثانه (سوزاک) نافع است.

پودر پوست سوخته خشک آن که با آتش سوخته شود جهت تسکین درد و زخم مفید است.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا