قره قاط (Vaccinium macrocarpon)

قره قاط  (Vaccinium macrocarpon)

قره قاط (Vaccinium macrocarpon)      تاریخ درج: 1397/7/2

قره قاط از نظر طبیعت سرد و خشک است و دارای خواص درمانی فراوانی است که مهمترین آنها کاهش قند خون در بیماران دیابتی و کاهش فشار خون است. خواص قره قاط شامل کاهش چربی، قند و فشار خون است. از قره قاط برای درمان مشکلات چشمی بیماران دیابتی استفاده می‌شود. قره قاط (قره قات) که با نام محلی قره گیله یا سیاه گیله نیز شناخته می‌شود، دارای بیش از ۴۵۰ گونه مختلف بوده که چهار جنس آن بیشتر از بقیه مشاهده می‌شود. به دلیل کمیاب بودن این میوه در کشور ما، بسیاری آن را با بلوبری اشتباه میگیرند. در ایران این میوه بیشتر در جنگل‌های شمال ایران می‌روید. در شهرهای رشت و بندر انزلی با نام «سیاه گیله»، در امام زاده ابراهیم، فومن و شَفت با نام «سیاه دار» و در تالش و روستاهای اطرافش با نام‌های «سیاه مامْنی» و «سِرَ‌مامنی (قره قاط قرمز)» شناخته می‌شود. میوه و برگ این گیاه از گذشته در طب سنتی این مناطق کاربرد داشته است. خواص قره قاط که امروزه شناسایی شده است بسیار گسترده بوده، شامل خاصیت ضد سرطان، پایین آورنده چربی خون، ضد میکروب، ضد چسبندگی پلاکتها، آنتی هیستامین و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است.

گیاه قراطاط‌ که به فرنگی آن را «قرقاط» یا «قراقاط» نامیده‌اند و میوه‌ای است به اندازه فلفل و در ترشی شبیه به زرشک و افعالی نزدیک به زرشک هم دارد به اشتباه معادل «زقال» یا «جامون» دانسته شده که نام پارسی «قرانیا»ست.

یکی از مهمترین و اصلی ترین فواید درمانی مصرف قره قاط پیشگیری و کمک به درمان فشار خون بالا، افزایش چربی خون و مرض قند یا دیابت است.

 

خواص قره قاط:

 برای چشم میتوان به استفاده از آن برای درمان کاتاراکت پیری چشم، مشکلات شبکیه چشم در بیماران دیابتی، بهبود دید در شب و مشکلات نزدیک بینی چشم اشاره نمود.

از قره قاط در طب سنتی برای درمان اسهال‌های خفیف استفاده می‌شود.

از خواص قره قاط بهبود فعالیت های مغزی میباشد و از همین رو مصرف آن برای درمان فراموشی و پیشگیری از آلزایمر مفید است.

میوه این گیاه تأثیر مفیدی در تنظیم عمل دفع و جلوگیری از عفونی شدن مواد زاید دفعی در متبلایان به بواسیر دارد.

مصرف قره قاط تأثیرات بالقوه‌ای در محافظت از دندان و درمان امراض لثه و بافت استخوانی آن دارد.

داشته باشد و از بیماری‌های لثه جلوگیری کند. همچنین مصرف آن باعث التیام التهاب های دهان و گلو می‌گردد.

کمک به درمان عفونت ادراری مزمن از دیگر خواص قره قاط است.

کاهش بسیاری از مشکلات و ناراحتی های قبل از قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی از خواص قره قاط است.

به طور کلی مصرف میوه قره قاط به پیشگیری از سرطان و بیمای های قلبی کمک میکند.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا