مراقبت های لازم برای بیماران مبتلا به آسم

مراقبت های لازم برای بیماران مبتلا به آسم

مراقبت های لازم برای بیماران مبتلا به آسم      تاریخ درج: 1397/4/30

آسم یک بیماری جدی و مزمن ریه است که غالبا با التهاب مجاری هوایی همراه است و ممکن است سبب مشکلات تنفسی شود. مزمن به این معنا است که بیماری همیشه وجود دارد حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد در صورت تحریک مجاری هوایی در فرد مبتلا به آسم علائم خس خس سرفه تنگی نفس و فشردگی قفسه سینه ظاهر می شود و تنفس طبیعی و راحت برای بیمار دشوار می گردد.

از برخی عوامل موثر در بروز این مشکل می توان به کاهش تهویه در خانه های جدید تماس با مواد حساسیت زا ( آلرژن ها) در محیط در بسته (مانند هیره ها در محیط خواب پشم قالی حیوانات خانگی بخصوص گربه) دود سیگار عفونت های ویروسی آلودگی هوا محرک های شیمیایی استفاده از مواد مصنوعی (رنگها طعم ها و اسانس ها) و غذاها افزایش فشارهای روانی در زندگی روزمره نام برد.

بیمار مبتلا به  آسم دچار التهاب مزمن در مجاری هوایی می باشد . این مسئله سبب بروز علائم حمله آسم یعنی سرفه خس خس تنگی نفس عدم تحمل ورزش و احساس فشردگی قفسه سینه می شود. علائم آسم عود کننده هستند و ممکن است از چند دقیقه تا چند روزطول بکشند . حملات آسم ممکن است خفیف یا شدید و گاه کشنده باشند.

آسم اغلب در خانواده هایی با سابقه مثبت فامیلی رخ می دهد. این بیماری می تواند در هر سنی بروز کند. آسم یک بیماری مسری نیست.

علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است . ولی آنچه که تاکنون روشن شده. نشان می دهد که برخی از افراد به­ویژه شیرخواران که سابقه مثبت آلرژی (حساسیت) در خانواده دارند، زمانی که در معرض دود سیگار گرده گیاهان و قارچ ها یا سایر عوامل حساسیت زا (مانند حیوانات خانگی هیره ها و سوسک ها) قرار می گیرند، شانس زیادتری برای ابتلا ء به آسم پیدا می کنند برخی از کارگردان نیز با محرک­های شیمیایی استنشاقی دچار آسم می شوند.

اغلب کودکان با افزایش سن علائم کمتری خواهند داشت اگر چه در بعضی از آنها ممکن است شدت علائم ثابت بماند و یا حتی بیشتر شود ولی پیش بینی این امر به طور قطعی ممکن نیست .آسم یک بیماری دراز مدت است که البته می تواند قابل کنترل باشد.

آسم یک بیماری مزمن است معمولا بیمار نیاز به مراقبت پزشکی پیوسته ومنظم دارد بیماران مبتلا به آسم متوسط تا شدید می توانند با استفاده از داروهای طویل الاثر که توسط پزشک توصیه می شود به طور روزانه التهاب مجاری هوایی خود را کنترل کنند و به این وسیله علائم و حملات بیماری را پیشگیری نمایند. در صورت ظهور علائم داروهای سریع الاثر ( مانند داروهای استنشاقی ) برای تسکین آنها به کار می رود.

اجتناب ازعوامل محرک و مزاحمی که سبب التهاب مجاری هوایی و بدتر شدن بیماری آسم می شوند برای بیمار ضروری می باشد و بسیار مهم است این عوامل آغازگر آسم نامیده می شوند هر بیمار باید راه اجتناب از عوامل آغازگر بیماری خود را بداند و بدان عمل نماید.

در ادامه به معرفی نمونه ای از عوامل آغازگر حملات و علائم آسم و راه­های اجتناب ازآن­ها اشاره شده است:

عوامل حساسیت زای حیوانات

حیوانات دست آموز را از خانه بیرون ببرید

از حضور در خانه ای که حیوان حساسیت زا دارند اجتناب کنید

از به کار بردن بالش یا تشک حاوی پر پشم و کرک اجتناب کنید

هیره موجود در گرد و خاک خانه ها

بالشتها و تشک­ها را در پوششهایی (مثلا پلاستیکی ) غیر قابل نفوذ بپیچد

کلیه ملحفه ها را هفته ای یک بار در آب داغ ( 55 درجه سانتی گراد) بشویید

رطوبت خانه و محیط های در بسته را کاهش داده و در حد کمتر از 50 درصد نگهدارید

 در صورت امکان از قالی به عنوان کف پوش استفاده نکنید

  گرده ها و قارچ­های مجازی

  در فصول گرده افشانی پنجره ها را بسته نگهدارید.

  از منابع تکثیر قارچ مانند برگهای خیس و مواد زائد باغچه اجتناب کنید.

  در صورت امکان از دستگاه تهویه استفاده کنید.

دود سیگار که حاوی صدها ماده مختلف شیمیایی و سمی است. در صورت ابتلاء به آسم به هیچ وجه سیگار نکشید.

اجازه سیگار کشیدن در خانه را به هیچ کس ندهید.

تغذیه کودکان و مواد حساسیت زای عالی

تغذیه انحصاری شیرخواران با شیر مادر تا سن شش ماهگی یکی از مهمترین راه­های پیشگیری از وقوع آسم و سایر حساسیت ها در کودکانی است که سابقه چنین بیماری هایی را در خانواده خودشان دارند رعایت توصیه های پزشکی و بهداشتی در زمینه تغذیه شیرخوار و عدم استفاده از مواد حساسیت زا ( مانند سفیده تخم مرغ ماهی شیرگاو فراورده های گندم سویا آجیل مرکبات و ...) در ابتدای شروع تغذیه کمکی شیرخوار به پیشگیری از وقوع آسم کمک شایانی می کند.

علائم بیماری آسم در خانم های باردار ممکن است تشدید شود. بیشترین زمان محتمل برای تشدید علائم آسم در زمان بارداری مربوط به هفته های آخر این دوران است. نباید فراموش کرد که در صورت عدم کنترل مناسب بیماری سلامتی جنین و مادر هر دو در معرض تهدید قرار می گیرد. موارد زیر برای کنترل بهتر آسم در دوران بارداری توصیه می شود:

  در صورت وجود سابقه آسم باید این موضوع را با پزشک ماما یا پرستار خود در میان بگذارید.

  در دوران بارداری معاینات مکرر داشته باشید تا از سلامت خود و جنین مطمئن شوید.

  در مورد ادامه مصرف داروهای قبلی با پزشک خود مشورت کنید.

  در دوران بارداری در صورت تجویز داروهای ضد آسم توسط پزشک معالج آن ها را با برنامه ای درمانی توصیه شده مصرف کنید. مصرف اغلب داروهای درمان کننده آسم در دوران بارداری بدون خطر و مجاز است.

علائم بالینی شایع در آسم در ادامه آورده شده است:

تنگی نفس

سرفه

خس خس

علائم هشدار دهنده وقوع حمله آسم

بیماری آسم در بین بیماران تفاوت­های مهم و قابل توجهی دارد عوامل آغازگر و تشدید کننده در هر بیمار ممکن است متفاوت باشند بنابراین تشخیص نوع و شدت آسم در یک بیمار و انتخاب داروی مناسب حتما نیاز به بررسی و معاینه دقیق توسط پزشک معالج و حاذق دارد. برنامه درمانی و داروهای مناسب توسط پزشک تعیین می شود و تنها با رعایت دستورات توصیه شده پزشک می توان انتظار کنترل بیماری و رفع علائم را داشت. برنامه درمانی مبین آن است که چه دارویی را در چه زمانی مصرف کنید.

 

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا