مراقبت در برابر بیماری های قلبی و عروقی

مراقبت در برابر بیماری های قلبی و عروقی

مراقبت در برابر بیماری های قلبی و عروقی      تاریخ درج: 1397/4/30

طبق آمارهای جهانی بیماری‌های قلبی – عروقی شایعترین علل¬مرگ در جهان هستند و تصلب‌ عروق کرونری شایع‌ترین علت مرگ ناشی از این بیماریهاست. بهتر است با کمک ورزش و فعالیت و تحرک از بروز نارسایی قلبی پیشگیری کرد. افرادی که به عارضه های قلبی دچارند بیشتر از دیگران باید مراقب سلامتی شان باشند و از مصرف موادغذایی مضر برای قلبشان پیشگیری کنند مصرف میوه و سبزیجات تازه و ترک سیگار تاثیرات زیادی در بهبود عملکرد قلب این افراد خواهد گذاشت.

کاهش مصرف نمک و فعالیت بدنی منظم می تواند از بروز بیماری های نارسایی قلبی جلوگیری کند. نارسایی قلبی اغلب زمانی اتفاق می­افتد که بطن چپ قلب قادر به پمپاژ کافی نباشد و نتواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. مهم‌ترین دلیل بروز بیماری نارسایی قلبی، انفارکتوس قلبی است و انفارکتوس قلبی به مفهوم از بین رفتن قسمتی از عضلات قلب است که اگر وسعت آن زیاد باشد، کارکرد قلب ضعیف شده و توانایی پمپاژ خون را از دست می‌دهد. نارسایی قلبی در سه نوع ضعیف، متوسط و شدید بروز می کند و علائم این بیماری شامل تنگی نفس، خستگی مفرط و ورم ساق پا است که تنگی نفس معمولاً با ورزش، هنگام دراز کشیدن و شب هنگام خواب افزایش پیدا می کند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی، حتی اگر به خوبی درمان شوند، اغلب محدودیتی برای انجام ورزش کردن دارند.

برای افرادی که به خاطر اختلال عملکرد بطن چپ، دچار نارسایی قلبی شده‌اند، استفاده از بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدودکننده‌ها توصیه می­شود.

گاهی اوقات، بسته به نوع دلیل بیماری، دستگاه‌های کارگذاشته شده در بدن از قبیل ضربان‌ساز و دستگاه های قابل کشت می‌تواند راهگشا باشد، همچنین استفاده از یک ابزار کمکی بطن یا پیوند نیز در موارد شدید بیماری به جای دیگر اقدامات موثر است.

از جمله دلایل جراحی های قلب می توان به کرونر، بیماری‌های هیپرتانسیو قلب، بیماری‌های دریچه آئورت، ناهنجاری‌های جریان خون کرونر، بزرگی قلب به‌دلیل کاردیومیوپاتی و برخی بیماری‌های سرشتی قلب اشاره کرد که از این بین آترواسکلروز عروق کرونر (تصلب شرایین تغذیه‌کننده قلبی) شایع­ترین علت مرگ ناگهانی در جوامع غربی است و عارضه تصلب شرایین قلبی می‌تواند سبب انفارکتوس قلبی ( سکته قلبی) شود.

در ادامه به معرفی برخی نکات و مراقبت های لازم برای بیماران قلبی اشاره شده است:

 

اولویت های مراقبتی در بیماران ایسکمیک قلبی(Acs)

بی حرکت کردن بیمار

تسکین درد (دادن  اکسیژن، TNG و مسکن های مخدری)

کاهش دادن اضطراب بیماران

قرار دادن بیمار در وضع مناسب(بیشتر نیمه نشسته توصیه می­شود)

توجه به علایم حیاتی بیمار

توجه به عوارض دارویی قلبی تجویز شده

آموزش به بیمار درباره بیماری

 عوارض و همچنین داروهای تجویز شده

از دلایل بستری شدن مکرر بیماران قلبی می توان به عدم پیگیری درمان، نداشتن اطلاعات کافی بیماران از بیماری خود، عوارض جانبی و درمان­های استفاده شده (داروها) و داشتن ریسک فاکتورهای پرخطر اشاره کرد.

 

نکات مهم مراقبتی در MI

بی حرکت کردن بیمار

تسکین درد

پوزیشن مناسب

مانیتورینگ قلبی و علائم حیاتی

توجه و شناخت عوارض احتمالی(آریتمی های قلبی) و انجام مداخله مناسب در اسرع وقت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا