مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک      تاریخ درج: 1397/4/27

کار مهندس مکانیک مبتنی بر دانش طراحی و ساخت است. مهندس مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را می‌آموزد و با دانش تخصصی خود، سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌ها و فرایندهای گرمایی را طراحی کرده و می‌سازد.

مهندس مکانیک گستره وسیعی از دستگاه‌ها، فرآورده‌ها و فرایندها را تولید می‌کند؛ از قالب ساخت سوزن ته‌گرد تا مدل‌سازی حرکت ماهواره‌ها در فضای خارج از جو، موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما، نیروگاه‌های الکتریکی، دستگاه‌های پزشکی و اجزا و قطعه‌های گوناگون و....

 

وظایف مهندس مکانیک

حوزه فعالیت یک مهندس مکانیک در زمینه :

طراحی : ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر نوع محصولی را ساخته و بسته‌بندی می‌کنند، تجهیزات گردنده مانند پمپ‌ها، فشرده‌سازها (کمپرسورها)، دمنده‌ها، توربوماشین‌ها (توربین‌ها و …)، موتورهای درون‌سوز، مخزن‌های تحت فشار، رآکتورها، مبادله‌کن‌های گرمایی، دیگ‌های بخار، سامانه‌های لوله‌کشی، وسیله‌های نقلیه مانند خودرو، کامیون، اتوبوس، هواپیما، قطار وغیره، تجهیزات حمل مواد مانند تسمه‌نقاله‌ها، روبات‌ها و طراحی کنترلر برای سیستم‌های دینامیکی.

تحلیل : شکست و فرسودگی دستگاه‌ها، بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان قطعات، سیستم‌های انتقال حرارت، ارتعاشات مکانیکی، آکوستیک و پیزوالکتریک.

ساخت و تولید : فرایندهای ماشین‌کاری سنتی، فرایندهای ماشین‌کاری غیر سنتی، فرایندهای شکل‌دهی شامل شکل‌دهی ورقی و حجمی، طراحی و ساخت قالب‌ها و قیود، روش‌های اتصال و جوشکاری، عملیات حرارتی، روش‌های ریخته‌گری، مترولوژی و سیستم‌های اندازه‌گیری.

کنترل کیفیت : آزمایش کیفیت، امنیت و قابلیت اطمینانِ فرآورده‌ها، دستگاه‌ها و فرایندها،

زمینه های نوین : فناوری نانو، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (حسگری و عملگری)، سیستم‌های دارو‌رسانی در ابعاد نانو، سیستم‌های میکرو و نانو سیالاتی، نانو‌روبات‌ها

نرم افزارهای تخصصی مهندسی مکانیک:

 pro-engineer : نرم‌افزار طراحی قطعات

Working Model  : نرم افزار تحلیل و مونتاژ مدل های سه بعدی و ترسیمات دوبعدی

Marc : نرم‌افزار تحلیل نیروها و تنش‌ها

Ansys : نرم‌افزاری برای تحلیل مهندسی قطعات در تحلیل‌های دینامیکی

Catia : نرم‌افزار طراحی قطعات

Fluent  : نرم‌افزار تحلیل و بررسی حرکت سیالات

Gambit : نرم افزاری برای مدل سازی و ایجاد مدل ریاضی برای حل گر Fluent

Matlab  : نرم‌افزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی

Solidworks : نرم‌افزار طراحی قطعات

C-Mold  : نرم‌افزار طراحی قالب‌های صنعتی

Power shape : نرم‌افزار مدل‌سازی

EdgeCAM : نرم افزار طراحی و عملیات ساخت و تولید

Cosmos : نرم‌افزار تحلیل نیروها و تنش‌ها

نرم افزار Carrier : نرم افزار طراحی سیستم های تهویه مطبوع

 

 

 

 

 

تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی مکانیک

شغل مهندسی مکانیک کاری کاملا حرفه ای و تخصصی است، برای استخدام این شغل از فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا استفاده می شود.

داشتن تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل کلیدی در استخدام مهندس مکانیک به حساب می آید. همچنین آشنایی و تسلط بر نرم افزارهای مرتبط نیز برای موفق شدن در شغل مهندسی مکانیک بسیار مهم است.

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا