آی اس پی ( ISP ) چیست؟

آی اس پی ( ISP ) چیست؟

آی اس پی ( ISP ) چیست؟      تاریخ درج: 1397/4/24

ISPبرگرفته از کلمه Internet Servise Provider یعنی شرکت خدمات سرویس های اینترنت است. یک ISP توسط یک خط تلفن از شرکت مخابرات و یا امکانات ماهواره ای می تواند اینترنت را به User خود سرویس دهد. مسلم است که یک ISP اگر بخواهد بهترین باشد باید این ارتباط قوی بین دنیای اینترنت و یک کاربر را با ارائه بهترین خدمات، قوی¬تر سازد. خدمات اینترنتی می‌تواند شامل ثبت دامنه) Domain Registration میزبانی( Hosting، طراحی وب‌سایتWeb Design و اتصال به اینترنت (Internet Connection)باشد.

یک ISP می‌تواند کاربران را به اینترنت وصل کند. اتصال کاربران به اینترنت می‌تواند به طرق مختلفی توسط ISPها خطوط تلفن یا  Dial Up، DSL ، ADSL ،­ HDSL  ، Satellite یا ماهواره و اتصال بی‌سیم،  انجام شود.

 

خطوط تلفن یا Dial Up: یکی از روش های معمول می باشد که داشتن یک Username و Password به همراه یک خط تلفن، یک مودم و یک کامپیوتر در این روش الزامی می باشد. از آنجا که در این روش با شماره‌گیری تلفن به ISP متصل می‌شوید، به آن Dial Up یا شماره‌گیری می‌گویند.

 DSLیا خطوط اینترنت اختصاصی خود شامل روش‌های مختلفی نظیر:

 ADSL : در این روش که در ایران به خطوط اینترنت پرسرعت مشهور است، با استفاده از یک خط تلفن ولی بدون نیاز به شماره‌گیری به اینترنت وصل می‌شوید. از آنجایی که در این روش فاصله بین مشتری و ISP به نسبت کم است، لذا ISP می‌تواند با بهره‌گیری از دستگاهی به نام Splitter یا جداکننده به طور همزمان سرویس اینترنت و تلفن را روی یک خط تلفن به شما تحویل دهد.

 HDSL: در این روش شما به وسیله یک خط اختصاصی (Leased Line) به ISP وصل می‌شوید. معمولاً بسته به فاصله شما تا ISP مورد نظر، مقاومت این خط اختصاصی کم و زیاد می‌شود. با کم و زیاد شدن مقاومت این خط، میزان اینترنت قابل بهره‌گیری از این خط کم و زیاد می‌شود. این روش معمولاً برای اتصال ISPهای کوچک‌تر به ISPهای بزرگ‌تر و یا مراکز اداری که نیاز به اینترنت اختصاصی و پرسرعت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اتصال بی‌سیم (Wireless) : در این روش محیط انتقال (Media) هوا و برخلاف سه روش قبل که محیط انتقال سیم مسی است، خواهد بود. در واقع این تنها فرق بین روش Wireless و xDSL است. روش‌های دیگری نظیر SHDSL یا G.SHDSL و ... نیز وجود.

Satellite  یا ماهواره : با داشتن یک آنتن ماهواره و لوازم جانبی مورد نیاز، می‌توان از طریق ماهواره‌هایی که هم‌سرعت زمین حرکت می‌کنند، به هر نقطه از دنیا وصل شد.

  Fiber Optic یا فیبر نوری: با توجه به سرعت بالای نور و قابلیت فیبرهای نوری در جابه‌جایی نور از جایی به جای دیگر و بهره‌گیری از فرکانس نور به عنوان حامل (Carrier) اطلاعات مورد نظر، از فیبرنوری به عنوان یکی از راه‌های فوق‌العاده پرسرعت، در سرعت‌های بالای 100 Mbps و 1 Gbpsبه اینترنت استفاده می‌شود.

 چگونه یک ISP تشکیل می شود ؟

شرکت Data وابسته به شرکت مخابرات ایران یکی از ICP های سطح کشور است.این شرکت پهنای باند مصرفی اینترنت را از طریق تجهیزات ماهواره خود دریافت کرده و به­وسیله شرکت DSL مخابرات آنرا بین مشترکین خود تقسیم می کند.

از ملزومات نوع خدمات با کیفیت خوب استفاده از خطوط دیجیتالی E1 شرکت مخابرات می باشد، که در هر زوج خط E1 تعداد 30 کانال ارتباطی وجود دارد که به مشترکین امکان اتصال با سرعت bps 56000 را با درصد قطع شدن خیلی پایین و کیفیت سرویس مطلوب تر فراهم می نماید.

این خطوط از یک طرف به مرکز مخابراتی و از طرف دیگر به تجهیزات شبکه شرکت ارائه دهنده سرویس متصل می شوند تا از طریق شماره تلفنی که شرکت مخابرات برای دسترسی به خطوط E1 در اختیار ارائه کننده قرار می دهد بتواند دستگاه کامپیوتر خود را به تجهیزات شبکه شما و نهایت به شبکه اینترنت متصل کند.

 

 خدمات یک ISP چیست ؟

 

سرعت بالای دسترسی به اینترنت

تلفن های اینترنتی

سرویس دهنده

Voice

سرویس دهنده ایمیل و

 

مراکز ISP چه سرویس هائی را ارائه می دهند ؟

همانگونه که اشاره گردید ، خدماتی که توسط مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ارائه می گردد بسیار متنوع و در عین حال متفاوت است .

تقریبا" تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ، سرویس هائی نظیر پست الکترونیکی و استفاده از اینترنت را ارائه می نمایند .

اکثر مراکز ISP ، سرویس هاستینگ وب را نیز ارائه می نمایند. با استفاده از سرویس فوق ، متقاضیان می توانند صفحات وب شخصی خود را ایجاد و از آنان نگهداری نمایند . اختصاص فضای لازم به منظور ذخیره سازی اطلاعات از جمله وظایف یک ISP در این رابطه است .

اکثر مراکز ISP عملیات متفاوتی نظیر تهیه Backup از نامه های الکترونیکی و فایل های وب را نیز انجام می دهند . در صورتی که بازیافت نامه های الکترونیکی و فایل های وب برای شما مهم است ( در صورت بروز اشکال )، یک ISP را انتخاب نمائید که Backup گرفتن از داده ها را در دستور کار خود قرار داده است .

برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت سرویس هائی را به منظور طراحی و پیاده سازی صفحات وب ارائه می نمایند .

·تعدادی از مراکز ISP گزینه های متفاوتی را در ارتباط با نوع دستیابی به اینترنت در اختیار متقاضیان قرار می دهند. ( Dial-up ، DSL، مودم های کابلی ) برخی از مراکز ISP امکان دستیابی به اینترنت را   صرفا از طریق خطوط معمولی تلفن فراهم می نمایند .

 

چگونه یکISP خوب را نتخاب کنیم؟

پارامترهای زیادی برای انتخاب یک ISP وجود دارد که معمولا از این پارامترها جهت رتبه بندی و bench marking تعدادی از ISPهای معروف در سطح دنیا استفاده می شود که بسیاری از این پارامترها بسیار تخصصی است، به طور کلی به غیر از سهولت دسترسی و ارائه خدمات

 می توان به موارد زیر به عنوان عوامل مهم و اساسی در انتخاب یک ISP خوب مخصوصا در ایران اشاره کرد .

  • پایداری سرویس (Reliability of service): پایداری سرویس به معنی در صد برقرار بودن سرویس ISP در طول یک بازه زمانی مثلا یک سال است.
  • در صد موفقیت برقراری تماس (Call Success Ratio): این یکی از پارامترهای مهم انتخاب یک ISP می باشد که در اصطلاح عامیانه به آن اشغالی خطوط نیز گفته می شود. در واقع هر قدر میانگین اشغالی خطوط یک ISP بیشتر باشد در صد موفقیت برقراری تماس آن برای کاربران کمتر می شود. هر ISP باید نسبت کاربران خود را نسبت به تعداد خطوط تلفن (و یا E1 ) در حدی نگه دارد که کاربران با بوق اشغال مواجه نشوند. این نسبت به عوامل مختلفی از جمله تعرفه فروش ، فرهنگ مصرف اینترنت در جامعه و عوامل دیگر بستگی دارد و معمولا بصورت تجربی به دست می آید.
  • پهنای باند (ISP Bandwidth): این مساله که شبکه ISP با چه سرعتی (پهنای باند) به اینترنت متصل می باشد، بسیارحائز اهمیت است. هر چه تعداد خطوط (Access port) یک ISP بیشتر باشد پهنای باند اتصال به اینترنت شبکه ISP نیز باید بیشتر باشد.
  • پشتیبانی فنی (Technical support): وجود یک تیم پشتیبانی فنی قوی و خوش بر خورد و مهربان یکی از مهمترین عوامل انتخاب یک ISP است.
  • دسترسی به گزارش و ریز کارکرد اکانت توسط کاربر (Online Account Management): داشتن امکاناتی که کاربر از طریق آن بتواند در هر لحظه از گزارش وضعیت اکانت خود مطلع شود بسیار حائز اهمیت است .

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا