کشت بادرنجبویه

کشت بادرنجبویه

کشت بادرنجبویه      تاریخ درج: 1397/4/3

بادرنجبویه گیاهی علفی با نام علمی Melissa officinalis می باشد. این گیاه پایا، پرشاخه و پر پشت دارای ریشه کوچک و استوانه ای شکل، سخت و منشعب است. گیاه چند ساله بادرنجبویه رشد مناسب و پر بازدهی دارد که برای کشت و کار راحت بوده و از طریق دانه گسترش می یابد.

کاشت

گیاه بادرنجبویه را می توان از طریق بذر یا رویشی تکثیر کرد که در بهار یا پاییز کشت می شود و بهتر می باشد که دیرتر از مهرماه صورت نگیرد. این گیاه برای رویش قوه کمی دارد و برای کاشت نیاز است بذر ها به مدت 16 تا 20 ساعت در آب و دمای محیط خیسانده شود یا این که آن ها را ۴۸ ساعت در دمای صفر درجه سانتی گراد قرار داد.

برای کاشت توسط بذر به دو صورت کشت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود.

کشت مستقیم

برای کاشت بذر بادرنجبویه آن ها را در اواخر پاییز به صورت ردیفی قرار می دهند. این بذر ها در اوایل بهار سبز می شود. کشت به این شیوه به کندی انجام می شود.

کشت غیر مستقیم

در این شیوه کشت بذرها را در خزانه قرار می دهند و بعد از آن به منظور ایجاد تراکم در بستر سطحی خاک غلتک مناسبی زده می شود. برای رویش بادرنجبویه آبیاری منظم و از بین بردن علف های هرز بسیار ضروری می باشد.

 

تکثیر رویشی

تکثیر رویشی این گیاه توسط تقسیم بوته انجام می شود که گیاهان دو تا سه ساله را از خاک جدا کرده و ریشه گیاه از علف های هرز و قسمت های آلوده و پوسیده جدا می کنند و آن را به سه تا چهار قطعه تقسیم بندی کرده که هر بوته ریشه، ساقه و چند برگ دارد. این شیوه در شرایط خاص استفاده می شود.

 

داشت

گیاه بادرنجبویه رشد کندی دارد و بنابراین نیاز می باشد قبل از کاشت بستر فاقد علف های هرز یا شرایط کنترل کننده رشد آن ها را ایجاد کرد. در سال اول رویش نیاز به وجین مکانیکی علف های هرز می باشد. در سطوح وسیع نیز از علف کش های مناسب نیز می توان استفاده نمود. از علف کش مرکازین در کشت مستقیم، ‌اوایل بهار و در کشت غیرمستقیم پس از انتقال نشاها به زمین اصلی استفاده می شود.

 

برداشت

برداشت اولیه این گیاه در زمان گلدهی مناسب می باشد. در اواسط شهریور نیز مرحله دوم برداشت انجام می شود. در اواخر مهر ماه نیز با وجود شرایط اقلیمی مناسب مرحله سوم صورت می گیرد.پس از برداشت بلافاصله آن ها را باید خشک کرد به دلیل این که برگ ها به سرعت سیاه یا قهوه ای رنگ می شوند.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا