بیماری های چشمی

بیماری های چشمی

بیماری های چشمی      تاریخ درج: 1397/3/30

چشم یکی از مهم ترین ارگان های بدن است که اطلاعات زیادی را به وسیله آن از جهان پیرامونمان درک می کنیم. چشم حساسترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض تهدیدات محیطی فراوانی است.

بعضی از بیماریهای چشم عبارتند از:

 حساسیت ها، التهاب ملتحمه، گل مژه، اشک ریزش چشم، کاتاراکت (آب مراورید)، گلوکوم (آب سیاه)،  دالتونیسم (کور رنگی)، تراخم، بلفاریت (التهاب لبه پلک)، شالازیون (بسته شدن غدد چربی در ضخامت پلک) در صورت مشاهده کوچکترین ناراحتی در ناحیه چشم باید فورا به پزشک مراجعه نمود و غفلت نکرد. در اینجا از بحث در مورد بیماریهای چشم خودداری می شود زیرا چشم عضو حساسی است و در مورد آن باید پزشک متخصص نظر بدهد.

آب سیاه :  

آب سیاه یا گلوکوم نوعی بیماری چشمی است که در آن قدرت بینایی فرد به علت تحلیل عصب بینایی کم می شود.

علت بروز آب سیاه افزیش فشار دورن چشم است.

آب مروارید:

آب مروارید یا کاتاراکت یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است که درآن عدسی چشم کدر می شود.

علت آب مروارید:

افزایش سن

قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید

تجمع رنگدانه قهوه ای در عدسی چشم

تعدادی عیوب انکساری چشم عبارتند از:

 میوپ (نزدیک بینی)، هیپرمتروپ (دوربینی)، آستیگماتیسم، آمبلیوپ (تنبل شدن چشم)، پیرچشمی، استرابیسم (انحراف چشم) که در مورد این بیماران نیز باید هر چه سریعتر نزد پزشک متخصص چشم رفته تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

نزدیک بینی چشم :

نزدیک بینی نوعی اختلال بینایی است که درآن فرد برای دیدن اجسام نزدیک مشکلی ندارد ولی اجسام دور را به صورت واضح نمی بیند.

علت نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی ممکن است نتیجه‌ی کشیدگی بیش از حد چشم باشد، که جبران نمی‌شود زیرا در افراد نزدیک‌بین به دلایل ناشناخته‌ای عدسی داخلی دیگر با نازک شدن و کشیدگی قادر به کاهش قدرت خود نمی‌باشد. این امر باعث می‌شود که تصاویر به جای شکل‌گیری روی شبکیه چشم در جلوی آن تشکیل می‌شوند.

دور بینی چشم(هیپرمتروپ)

دور بینی نوعی اختلال بینایی است که در آن فرد برای دیدن اجسام دور مشکلی ندارد ولی اجسام نزدیک را واضح نمی بیند.

علت دور بینی چشم

وقتی که انحنای قرنیه یا عدسی از حالت طبیعی خارج باشد، تصاویر بر روی شبکیه نمی افتند و تصویر اشیاء تار می شود. این حالت را اصطلاحاً عیب انکساری چشم می گویند و زمانی ایجاد می شود که انحنانی قرنیه و یا اندازه چشم از حد طبیعی کمتر باشد. در نتیجه تصویر اشیاء در پشت چشم می افتد.

آستیگماتیسم:

آستیگماتیسم نوعی اختلال بینایی است که در آن فرد تصویر واضحی از اجسام نمی بیند.

علت آستیگماتیسم:

در این افراد سطح عدسی یا قرنیه کاملا صاف و کروی نیست. از این رو پرتوهای نور ورودی به صورت نامنظم همگرایی پیدا کرده و نمی توانند روی یک نقطه از شبکیه به هم برسند.

پیر چشمی:

تطابق میزان همگرایی عدسی تحت اثر انقباض ماهیچه های جسم مژگانی تغییر می کند. حال اگر در اثر افزایش سن این توانایی در فردی کاهش یابد و عدسی قدرت انعطاف پذیری خود را از دست دهد، اصطلاحا پیر چشمی تلقی می شود.

علت پیر چشمی :

برای درمان پیر چشمی از عینک های ویژه ای استفاده می کنند.

آمبلیوپ  (تنبل شدن چشم) :

تنبلی چشم یا آمبلیوپ نوعی اختلال بینایی است که در آن ضعف دید در چشم سالم وجود دارد و ناهنجاری های رایج موجود در دیگر مشکلات بینایی در آن دیده نمی شود.

علت تنبلی چشم:

تنبلی چشم در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم‌ها و عدم تکامل بینایی اتفاق می‌افتد. البته در بسیاری از موارد هم ممکن است علل مرتبط با تنبلی چشم ارثی باشند.

استرابیسم (انحراف چشم) :

انحراف چشم عبارت است از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که باعث می‌شود چشم‌ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند.

علت استرابیسم (انحراف چشم)

به دیواره خارجی هر چشمی، شش عضله چسبیده است که مسئولیت کنترل حرکات چشم را بعهده دارند. در هر چشم، دو عضله چشم را به سمت راست یا چپ میبرند. چهار عضله دیگر مسئولیت حرکت چشم به سمت بالا و پایین و یا کنترل حرکات مورب چشم را بعهده دارند. برای تمرکز هر دو چشم بروی یک نشانه مشخص، لازم است تمامی عضلات چشم با یکدیگر و با عضلات همکار چشم مقابل هماهنگ باشند. هر علتی که در این هماهنگی اختلال ایجاد کند می تواند منجر به استرابیسم شود.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا