سیب زمینی (POTATO)

سیب زمینی (POTATO)

سیب زمینی (POTATO)      تاریخ درج: 1397/3/28

سیب زمینی با نام علمی‌Solanum tuberosum می باشد. سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده های موجود در ریشه آن استفاده می کنیم ، ساقه و برگ های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است که نباید از آن استفاده کرد. سیب زمینی بدلیل داشتن مقدار ویتامین C ضد بیمایر اسکوربیت(بیماری که در اثر کمبود ویتامین ث، که در سنتزساخت کلاژن نقش دارد، به وجود می‌آید.) است.

سیب زمینی حاوی موادی مانند: پروتئین، چربی، مواد نشاسته ای، سلولز، کلسیم، فسفر، پتاسیم ، آهن، سدیم،آب و ویتامین های ث، ب1،ب2،ب3 است.

خواص داروئی:

برگ و میوه سیب زمینی به‌علت داشتن سولانین مخدر و آرام بخش است ولی به‌علت سمی نبودن نباید مورد مصرف داخلی قرار گیرد و باید فقط بعنوان ضماد و استعمال خارجی استفاده شود.

سیب زمینی به‌علت داشتن ویتامین C  زیاد برای مقابله با بیماری اسکوربیت بکار می رود.

برای تسکین سوختگی‌ها‌، سیب زمینی خام را رنده کرده وبه عنوان ضماد روی قسمت سوختگی بگذارید و هر چند  دقیقه آن‌را عوض کنید و ضماد تازه روی آن قرار دهید.

سیب زمینی دارای آنزیم مهار کننده می باشد بنابراین ضد سرطان و ضد ویروس است مخصوصا سیب زمینی در این مورد از شیر یا سویا قوی تر است.

پوست سیب زمینی ماننده پوست میوه‌ها وسبزیجات دارای ماده آنتی اکسیدان است بنابراین از پیر شدن سلولها و نیز از بوجود آمدن سلولهای سرطانی جلوگیری می کند.

سیب زمینی بهترین دارو برای آنهایی است که بدنشان اسیدی است و اینگونه اشخاص بایدسیب زمینی را با پوست و با بخار پخته و بخورند زیرا سیب زمینی آب پز و سرخ شده برعکس سیب زمینی با بخار پخته شده تولید اسید در بدن می کند.

سیب زمینی داروی خوبی برای از بین بردن تورم است. برای این منظور سیب زمینی را طبقه طبقه کرده و در سوپ بیاندازید و بگذارید تقریبا نیم پز شده و سپس آن‌رابخورید.

سیب زمینی به‌علت دارا بودن پتاسیم زیاد تمیز کننده کبد نیز می باشد.

سیب زمینی بدن را جوان می کند.

سیب زمینی داروی بیماریهای قلب نیز می باشد.

سیب زمینی قرمز درمان کننده بواسیر خونی و دردناک می باشد. برای این منظور سیب زمنی رابطور باریک بریده و به‌صورت شیاف درآورید و روی آن کمی روغن ویتامین E و یا وازلین مالیده و پس از قضای حاجت بداخل معقد بگذارید. این عمل را اگر چند روز ادامه دهید بواسیر برطرف می شود.

برای درمان اسهال سوپ سیب زمینی را با شیر بپزید و آن‌را میل کنید . اسهال سریع متوقف می شود.

طرز استفاده:

برای استفاده از سیب زمینی اگر آن‌را تکه می کنید باید فورا از آن استفاده کنید زیرا خیلی زود اکسیده می شود و خواص خود را از دست می دهد.

سیب زمینی را همشه باید با بخار و یا درفر بپزید و یا خام آن‌را میل کنید زیرا خواص آن دست نخورده باقی می ماند.

سیب زمینی سرخ شده غیر از اینکه خاصیتی ندارد بلکه برای بدن مضر هم است زیرا سرخ کردن سیب زمینی با روغن آن‌را ثقیل الهضم می سازد و باعث بیماریهای مختلفه می شود.

مضرات :

سیب زمینی برای اشخاصی که مبتلا به قند هستند مضر است زیرا به‌علت داتشن نشاسته قند خون را بالا می برد و اینگونه اشخاص اگر بخواهند از فوائد سیب زمینی استفاده کنند باید آن‌را تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کنند ویا از مصرف آن خورددی کنند.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا