ملیله‌کاری

ملیله‌کاری

ملیله‌کاری      تاریخ درج: 1397/3/27

ملیله کاری هنر ساخت ظروف و وسایل تزیینی است که با به کارگیری مفتول ‌ها و نوارهای ظریف شده نقره و با استفاده از انواع طرح‌ های سنتی تولید می‌شود. ملیله سازی یکی از برجسته ترین و در عین حال ظریف ترین صنایع فلزی ایران می باشد همچنین بر اساس آثار باقیمانده از دوره صفوی، می توان این دوره را اوج شکوفایی این هنر دانست.

انواع ظروف ملیله کاری

ظروف ملیله کاری بر اساس جنس  به سه دسته تقسیم می شود:

مس با رو کش نقره، نقره و طلا که دو دسته اول بیشتر تولید و مصرف می شود. همچنین از لحاظ طرح نیز می توان این ظروف را به پنج دسته طبقه بندی کرد: طرح ترمه، طراحی غنچه که خود به  دو دسته یک سر و دوسر تقسیم می شود، دولایی و ملیله ای.

 

ظرف ملیله کار مرغوب

از آنجایی که این ظروف از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند، باید توجه داشته باشید که اگر جنس مورد نظر نقره باشد، دارای شناسنامه است و عیار آن در نقطه ای از ظرف حک شده است که در نوع مسی آن اینگونه نیست.

همچنین رنگ ظرف ملیله مرغوب عاری از زردی یا سیاهی می باشد.

قیمت ملیله کاری بسته به جنس، ظرافت و آبکاری آن متفاوت است. در نظر داشته باشید که می توانید با نگهداری این ظروف در شرایط محیطی مناسب؛ یعنی قرار دادن آنها به دور از عطر ، رطوبت و نور مستقیم آفتاب دارای عمر طولانی می شود.

 

کاربرد

سرویس چای خوری ملیله نقره ، قندان ، سینی ملیله ، کشکول ، انواع لاله و شمعدان ، انواع  گلدان ملیله ، آینه و شمعدان ، میوه خوری ، سطل و جا دستمال کاغذی ، جا قاشقی و جا کارد و چنگال قایقی و لیوانی ، انواع آیینه نقره سیاه قلم بیضی (نیزه ای ) و ملیله ریخته گری  و ترکیبی ، قاب گل نقره و …

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا