سفر وزیر صمت به عمان؛ فرصت استفاده از توانمندی های فارس

 سفر وزیر صمت به  عمان؛ فرصت استفاده از توانمندی های  فارس

سفر وزیر صمت به عمان؛ فرصت استفاده از توانمندی های فارس     

به گزارش کارگروه اقتصادی فارس اکو: دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با بازرگانان و سرمایه گذاران عمانی، برای بخش صنعت، معدن و تجارت استان فارس حائز اهمیت ویژه ای است.

استان پهناور فارس ظرفیت و توانمندی های ویژه ای در زمینه صادرات محصولات و خدمات به کشورهای دیگر از عمان جمله عمان دارد، که در اینجا به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است: 

صنایع غذایی

با توجه به وجود آب و هوای مساعد در محدوده  جغرافیایی فارس و امکانات و مزیت های نسبی در زمینه فرآورده های باغی، زارعی و دامی بعنوان مواد اولیه صنایع غذایی و تبدیلی و همچنین نقش ممتاز استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نظیر گندم، ذرت، دانه های روغنی، خرما، مرکبات، انجیر و چغندرقند و سرمایه گذاری های  مهم انجام شده در زمینه تولید فراورده های لبنی  وگوشتی این استان می تواند بخش مهمی از نیاز کشور  و نیز خارج از کشور را تامین می کنند.

عمان بیش از نود درصد ازمواد غذایی خود را از خارج ازکشور تامین می نماید، با توجه به مرغوبیت مواد غذایی ایران و ازطرفی علاقه زیاد مردم عمان نسبت به ایرانیان وکالاهای ایرانی که علاوه برمرغوبیت دارای قیمت های رقابتی نسبت به مشابه آنها از دیگرکشورها می باشد، لذا بسترمناسبی برای افزایش صادرات این نوع کالابه عمان وجود دارد.

صنایع معدنی و معادن به‌ویژه سنگ‌های تزئینی

از 37 نوع ماده معدنی شناسایی شده در استان فارس 21 نوع از جمله : سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ آهن، مس، گرانیت، آلومینیوم در حال بهره برداری است.

در حال حاضر 485 معدن فعال با سرمایه گذاری 2829 میلیارد ریال و اشتغال 7286 نفر در حال بهره برداری در استان فعالیت می نمایند که این معادن ذخیره ای معادل 2285 میلیون تن را دارا می باشند و سالانه بیش از 42.6 میلیون تن مواد معدنی از آن استخراج می شود.

همپنین استان فارس، رتبه اول سنگ تزئینی کشور را با تولید 16 درصد سنگ تزئینی کشور از معدن چینی نی ریز و 20 درصد سنگ تزئینی کشور در استان فارس داراست. فعالیت 350 واحد سنگ تراشی در استان فارس نیز در استان نیز توانسته گام های مهمی در زمینه فرآوری سنگ معدن ایفا کند.

در این خصوص، وجود زیرساخت لازم جهت تقویت راه اندازی کارگو (حمل هوایی) حمل کالا استان فارس را به عنوان دومین استان و فرودگاه شیراز به عنوان چهارمین فرودگاه پس از فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره ) در بخش حمل هوایی کالا تبدیل کرده است.

برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات

استقرار کارخانجات بزرگ در این بخش نظیر صنایع الکترونیک، صنایع قطعات ، نیرو ترانس که به آخرین فناوریهای روز در زمینه ساخت، مونتاژ و تست قطعات الکترونیکی مجهز هستند در کنار بیش از 150 واحد تولیدی فعال در زمینه برق الکترونیک از مزیتهای استان فارس است.

وجود نیروهای متخصص دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان مستقر در استان، از مهم ترین ظرفیت های حوزه فناوری اطلاعات جهت صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه نظیر عمان است.

گردشگری سلامت

شهر شیراز با برخورداری از ده‌ها بیمارستان مجهز فوق تخصصی و بهره‌گیری از توان علمی پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مطرح، همواره به عنوان قطب گردشگری پزشکی جنوب ایران شناخته شده و مقصد مناسبی برای توریسم درمانی در منطقه است.

پتانسیل‌های شیراز در حوزه‌های پزشکی نظیر پیوند اعضا، قلب و عروق، جراحی چشم، جراحی پلاستیک، نازایی، مغز و اعصاب و ... در کشور، خاورمیانه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خوبی شناخته شده است .

امید است در سال جاری که با عنوان "رونق تولید" نامیده شده است، واحدهای تولیدی و خدماتی استان فارس بتوانند سهم بیشتری از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص دهند. 

گالری

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا