غاز یاغی (alismataceae)

غاز یاغی (alismataceae)

غاز یاغی (alismataceae)      تاریخ درج: 1397/7/2

غازیاغی به زبان ترکی به معنای پای غاز می باشد. نوعی از آن در کوه‌های لرستان میروید و به «پای زاغان» معروف است. شایان ذکر است که به آن غازپا نیز گفته می شود. همچنین در کردستان به آن پاغازه می گویند. این گیاه خودرو بوده و تا کنون اهلی نشده است. از تیره اسفناجیان بوده، دارای برگ های مثلثی سر نیزه ای با دو گوشه در پایین می باشد. ساقه خوشه هایش بی برگ و درشت و حاوی دانه های قهوه ای براق است. ارتفاع آن به 20 الی 30 سانتیمتر می‌رسد. اندام خوراکی آن برگ گیاه است.

فواید غاز یاغی:

غازیاغی بعلت داشتن مقداری ویتامین ث به منظور تصفیه خون وجلوگیری از فساد و رقت خون مصرف می شود نیز دارای اثر اشتها آور، مدر، ملین و مسکن می باشد.

تخم غازیاغی دارای هورمون های گیاهی می باشد و بنا به این علت ترشحات غدد داخلی را تنظیم می کند و ضمنا مدر ، بادشکن و ضد عفونی کننده نیز می باشد.

مهم ترین خاصیت برگ و تخم غازیاغی درمان برص می باشد ، برص یک بیماری قدیمی که در روی پوست بدن و صورت لکه های سفید ظاهر می شود ، امروزه علت این امر را برهم خوردن تعادل ترشحات داخلی می دانند و از آنجائی که غازیاغی دارای هورمون های مخصوص گیاهی می باشد در تنظیم ترشحات داخلی بدن موثر بوده و می تواند موجب از بین رفتن این لکه ها و در نهایت باعث درمان برص گردد ، طرز استفاده غازیاغی در این مورد بدین ترتیب است که شخص مبتلا ابتدا با یک تنقیه مسهل معده و روده های خود را پاک کرده و بعد به مدت دو هفته بطور پشت سرهم روزانه 10 گرم تخم مرغ غازیاغی را همراه با عسل تناول نماید ، ضمنا توصیه شده است که اگر در روزهای گرم پس از خوردن این دارو موضع برص را در برابر تابش نور خورشید قرار دهند به طوری که تعریق نموده و اصلا آب ننوشند این نسخه نافع تر خواهد بود ، اگر در منطقه و یا فصلی قرار دارید و یا به هر عنوان دیگر که نمی توانید از نور آفتاب استفاده کنید می توانید به جا آن این کار را در حمام سونا انجام دهید.

برای درمان برص (پیسی) علاوه بر روش مذکور ابن بیطار یکی از پزشکان بزرگ دنیای قدیم روش دیگری را طبق تجربه هائی که خود بدست آورده بیان نموده است، وی می گوید; برای این کار باید از بهترین نوع بذر غازیاغی – که معمولا در مناطق گرمسیر بدست می آید و ریز و تیره بوده و طعمی تلخ و تند دارد – استفاده نمود به این ترتیب که در فصل تابستان پس از یک نتقیه با یک مسهل قوی که شکم را بخوبی جارو کند 5/3 گرم بذر غازیاغی را با 5/0 گرم عاقرقرحا، 5/0 گرم ریشه تربد و نیم گرم زنجبیل را با عسل مخلوط کرده و هر روز میل کند و سپس در مقابل نور آفتاب نشسته و موضع برص را در برابر نور خورشید قرار دهید به‌حدی که عرق کنید و این عمل را به مدت چند روز به‌طور پشت سر هم انجام دهید، ابن بیطار می گوید پس از اینکه 3 روز از انجام این کار گذشت آثار بهبودی با پیدا شدن جوش هائی شبیه آبله بر روی لکه های سفید ظاهر می شود و آب زردی از آن ها خارج شده و بیماری به تدریج رفع و پوست بدن نیز به رنگ طبیعی باز می گردد.

ضماد تخم غازیاغی در باز نمودن زخم ها و همچنین در پاک نمودن اثر آنها نقش بسیار مفید و اثر بخش دارد.

 

ترکیبات غاز یاغی:

دارای اسانس خیلی فرار و انواع پروتئین و نشاسته است.

مضرات غاز یاغی:

مصرف جوشانده غازیاغی برای خانم ها باردار مضر می باشد ، به این دلیل که خوردن این جوشانده موجب سقط جنین می گردد.

زیاده روی در خوردن این سبزی موجب تحریک پوست و ناراحتی کبد و مثانه می گردد و در مواردی که یرقان و یا ضعف کلیه وجود دارد زیان بخش می باشد.

 

طرز استفاده غاز یاغی:

ساقه خوشه هایش بی برگ و درشت و حاوی دانه های قهوه ای براق است. ارتفاع آن به 20 الی 30 سانتیمتر می‌رسد. اندام خوراکی آن برگ گیاه است.

برگ و ساقه های آن به سبب داشتن ویتامین ث زیاد برای تصفیه خون، رقیق شدن خون و جلوگیری از فساد لثه استفاده می شود.

بذر آن دارای هورمون های گیاهی بوده و ترشحات داخلی را تقسیم می کند.

باد شکن ضد عفونی کننده و ادرار آور است.

ضماد بذر آن باز کنندۀ زخمها و پاک کنندۀ جای آنهاست.

برای درمان بیماری برص(لکه های سفید پوست) غازیاغی بسیار مؤثر خواهد بود.

طبیعت آن گرم بوده و در بعضی از نقاط ایران مردم آن را با سبزیجات دیگر مصرف می کنند و گاهی نیز با آن کوکو تهیه می کنند.

غازیاغی خنک ، اشتها آور ، ملیّن و ادرار آور می باشد.

اگر برگ های تازه غازیاغی را بکوبند و روی محل گزیدگی حشرات بگذارند، سوزش نیش و گزیدگی را برطرف می کند.

غرغره کردن شیره برگ تازه غازیاغی در موقع گلودرد های سخت مفید است.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا