نقش کفش در بیماران مبتلا به دیابت

نقش کفش در بیماران مبتلا به دیابت

نقش کفش در بیماران مبتلا به دیابت      تاریخ درج: 1397/5/25

شکل ظاهری پاها نقش زیادی در سلامت پا ایفا می‌کند. آگاهی از خصوصیات کفش و دمپایی می‌تواند باعث اصلاح قوس‌های غیرطبیعی و کنترل فشار‌های غیر قرینه روی پا شود. به طوری‌که بنابراین، ناهنجاری‌های انگشتان و غیر طبیعی بودن قوس کف پا می‌تواند باعث وارد آوردن فشار غیر قرینه به قسمت هایی از پا شود و در نتیجه بروز زخم، تاول، میخچه، اختلال در راه رفتن و ساییدگی های غیر طبیعی کفش را به همراه خواهد داشت.

دیابت بیماری‌ است که باعث کاهش جریان خون در پاها شده و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. سلامت پا به تحرک و فعالیت کمک می‌کند و سلامت قلب و ریه و سایر ارگان‌ها را به همراه دارد. پای ناسالم و دچار آسیب باعث درد، لنگیدن و فشارهای ناگوار روی مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات می‌شود، در نتیجه کاهش فعالیت روزانه و افزایش وزن و در نهایت بیماری‌های قلب و عروق و سایر اندام‌ها را به دنبال خواهد داشت.

پاها می‌توانند مشکلات قطعی برای سلامت ایجاد کنند زیرا آن‌ها دورترین اعضا به قلب هستند. قلب خون را از طریق رگ ها به پا پمپاژ می‌کند. این خون می تواند تحت شرایط مختلف پزشکی مانند بیماری شریانی محیطی، به پاها کاهش یابند. در این صورت، خونی که به پا میرسد غنی از اکسیژن نیست.

پوشیدن دمپایی طبی می‌تواند محرک جریان خون باشد. اگر از درد عصب دیابتی رنج میبرید صندل طبی مناسب می باشد. بر اساس یافته های موجود درباره نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی گردش خون را در پاها کاهش می‌دهد. برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی صندل راحتی که قوس پا را محافظت میکند، اهمیت دارد. صندل‌های طبی به انگشتان شما فضای کافی برای حرکت آسان به اطراف را می‌دهند. این صندل‌ها اغلب در سایز ها و اندازه‌هایی تهیه می‌شوند که در صندل‌های معمولی موجود نیست. آنها مانع از سایش پا در کناره‌های کفش شده و پاشنه آن‌ها طوری است که پا را به جلو نمی‌کشد و آن را در وضعیت ناراحت قرار نمی‌دهد.

در ادامه به معرفی برخی از نکات در انتخاب کفش مناسب اشاره شده است.

عدم استفاده از کفش‌های سفت و کفش‌هایی که فرد در آنها احساس راحتی نمی‌کند و یا پاها را زخم می‌کند و نیز کفش هایی که اندازه پا نیستند از جمله نکاتی است که دیابتی‌ها باید برای محافظت از پاها مد نظر داشته باشند.

هنگام انتخاب کفش ضروری است این نکته را در نظر داشته باشیم که کفش‌ها باید کاملا اندازه پا بوده و پنجه پهنی داشته باشند تا انگشتان پا به‌راحتی در آن قرار گیرند. در صورت وجود هر گونه بدشکلی در پا مثل کف پای صاف، انگشت چکشی، پینه پشت پا و... بهتر است از کفش های طبی یا مخصوص استفاده نمایید.

در صورتی که هر گونه زخم، تاول، قرمزی در پاها می‌بینید (در اثر کفش) و یا حتی دردی در پای خود حس می‌کنید، بلافاصله کفش جدیدی خریداری کرده و هرگز از کفش های قدیمی خود استفاده نکنید.

بهتر است که کفش بند دار باشد تا بتوان اندازه آن را تنظیم نمود.

پاشنه کفش معمولی باشد. پوشیدن کفش های دارای پاشنه بلندتر از 5 سانتی متر توصیه نمی‌شود.

بهتر است عصرها کفش خریداری شود زیرا در ساعات پایانی روز، پاها کمی ورم دارند و اگر در کفشی که در این زمان خریداری می‌کنید، احساس راحتی نمایید، معمولا تمام مدت روز در آن راحت خواهید بود.

در منزل از کفش روفرشی استفاده نمایید.

هرگز بدون جوراب کفش نپوشید.

زمانی که کفش نو می‌خرید، تا چند روز آنها را برای بیش از یک ساعت استفاده نکنید.

 

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا