مراقبت های ضروری مبتلایان به فشار خون

مراقبت های ضروری مبتلایان به فشار خون

مراقبت های ضروری مبتلایان به فشار خون      تاریخ درج: 1397/4/30

خون برای آنکه بتواند در رگ‌ها حرکت کرده و به اندام‌ها برسد، باید دارای فشار مناسبی باشد. بیشتر یا کمترشدن فشارخون می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی مانند نارسایی قلب گرفته، کما و مرگ شود. وقتی گفته می‌شود فردی فشار خون بالا دارد یعنی خون از طریق قلب و عروق با نیرویی بیش از حد لازم پمپاژ می‌شود و این روند به‌تدریج منجر به بزرگ‌شدن عضله قلب و بروز بیماری‌های جدی خواهد شد. در افراد سالم، فشار خون طبیعی باید 80/‌120 تا 90/140 (که اصطلاحا گفته می‌شود 12روی 8 یا 14روی 9) میلی‌متر جیوه باشد. رقم‌های بالاتر از این، یک هشدار است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

فشارخون بالا در افراد مسن بسیار شایع است. در 95درصد موارد علت بالارفتن فشار خون شناخته شده نیست اما افزایش سن، ژنتیک و عوامل محیطی مثل چاقی، سیگارکشیدن، مصرف الکل، استرس و مصرف نمک زیاد دربروز این مشکل مؤثرند. در 5درصد باقیمانده، فشار خون به‌دلیل بیماری خاصی مثل بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های غدد درون ریز (مثل سندروم کوشینگ، هایپرپلازی آدرنال و…) یا تحت‌تأثیر داروها بالا می‌رود. مقاومت به انسولین و بارداری هم ممکن است باعث بالارفتن فشار خون شوند. فشار خون بالا اغلب هیچ علامت آشکاری ندارد اما در موارد پیشرفته ممکن است با سردرد، سرگیجه و خون دماغ به شما عرض اندام کند. برای اندازه گیری فشارخون، می توانید از انواع فشار سنج ها استفاده کنید.افرادی که فشار خون بالا دارند باید سبک زندگیشان را تغییر دهند. این عادت ها شامل برنامه غذایی‌، عادت‌های خواب و بیداری، میزان فعالیت روزمره و حتی میزان اضطراب و فشار روحی‌  می باشد که باید کنترل شود.

 

پرفشاری خون اغلب به بزرگسالان نسبت داده می‌شود اما فشار خون بالا در کودکان هم به چشم می‌خورد. بیماری عروق، بیماری‌های غدد، مشکلات ژنتیک، تولد زودهنگام، چاقی و استرس، تغذیه با فست فودها و تنقلات شور و در نهایت کم‌تحرکی مهم‌ترین دلایل پرفشاری خون کودکان هستند. همچنین سیگاری‌بودن والدین، به‌ویژه سیگار‌کشیدن مادر در دوران بارداری باعث تنگی شریان‌های بدن و در نهایت فشار خون کودک خواهد شد.

 

 

 

 

 

فشار خون بالا در بیشتر موارد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را هم درگیر خود می‌کند. با وجود اینکه فشار خون 90/140طبیعی گزارش می‌شود اما اگر شما مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، این میزان باید پایین‌تر از 80/135 باشد. ترکیب فشار خون بالا به همراه دیابت نوع2 می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

 

برای کاهش عوارض ناشی از فشار خون بالا و کنترل آن مراقبت های زیر توصیه می شود:

سیگار و دخانیات ترک شود تا آسیب عروقی کمتر شود.

رژیم غذایی و ورزش وجود داشته باشد و وزن پایین بیاید.

مصرف نمک را کم کرده و از غذاهای شور، فست‌فود، کنسروی و… استفاده نشود.

استرس کنترل شود و تا حد ممکن سعی از عصبانی شدن پرهیز کنید.

بی‌وقفه کار کردن سبب بالا رفتن فشارخون می شود.

اگر پزشک دارویی تجویزکرده، داروها به‌طور منظم مصرف شود.

موادغذایی که سرشار از منیزیم هستند برای پایین‌آوردن فشارخون مفیدند. حبوبات، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، کلم بروکلی و شیر سویا از این دسته‌اند.

 دو تا سه بار در هفته غذای دریایی مصرف شود.

آب زیادی استفاده شود و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی‌ گنجانده شود.

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا