مرگ آور ترین بیماری های حال حاضر در جهان

مرگ آور ترین بیماری های حال حاضر در جهان

مرگ آور ترین بیماری های حال حاضر در جهان      تاریخ درج: 1397/4/11

علم پزشکی روز به روز پیشرفت می کند اما همیشه دلیلی برای مردن وجود دارد طاعون، وبا و دیگر بیماری های واگیر عامل اصلی مرگ انسان ها در گذشته به شمار می رفت. اما امروزه این بیماری ها به خاطر پیشرفت های حاصل شده تحت کنترل اند.

در ادامه به معرفی چند بیماری مرگ آور در جهان اشاره شده است:

بیماری عروق کرونر (CAD)

نخستین عامل مرگ و میر در جهان است. مرگی که آرام آرام و طی سالیان به سراغ مان می آید در نهایت بالاخره یک روز می گوییم فلانی سکته کرد. عروق کرونر در واقع رگ هایی هستند که در اطراف قلب قرار گرفته و کار خون­رسانی و تغذیه خود قلب را انجام می دهند. عواملی مانند کلسترول بالای خون، عدم تحرک، تغذیه نامناسب، فشار خون بالا و مصرف سیگار سبب ایجاد پلاک هایی در این رگ ها شده و در نهایت منجر به گرفتگی آنها و ایجاد سکته قلبی می گردد که در موارد زیادی منجر به مرگ می شود.

 

سکته مغزی

درست شبیه به سکته قلبی که رتبه اول را به خود اختصاص داده است، سکته مغزی هم زمانی رخ می دهد که یک رگ خون رسان به مغز دچار گرفتگی شود. بنابراین اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بخشی از مغز نرسیده و آنها ظرف چند دقیقه می میرند. این بیماری فقط باعث مرگ نمی شود و به عنوان عامل اول ایجاد ناتوانی نیز شناخته می شود. احتمالا شما هم افرادی را می شناسید که به دنبال سکته مغزی دچار ضعف یا فلج در اندام ها یا یک نیمه بدن شده اند.

بیماری های انسداد مزمن ریه (COPD)

این ها یک گروه از بیماری های پیشرونده مزمن ریوی هستند که تنفس را به تدریج سخت تر و سخت تر می­کنند. «برونشیت مزمن» و «آمفیزم» دو بیماری مهم این گروه به حساب می آیند. مصرف دخانیات عامل اصلی این بیماری به حساب می آید و البته در کنار آن آلودگی هوا نیز نقش ایفا می کند.

 

عفونت های تنفسی تحتانی

آنفلوآنزا، سینه پهلو و برونشیت از رایج ترین عفونت های تنفسی و ریوی می باشد . این بیماری ها اغلب در فصول سرد سال فراگیر می شوند و گاهی اوقات نیز در اوایل بهار آنها را مشاهده می کنیم.

 

سرطان نای، برونش و ریه

سرطان نای، برونش و ریه از جمله سرطان سیستم تنفسی به حساب می آیند. علت اصلی آنها مصرف سیگار و دیگر دخانیات است. البته برای ابتلا به این سرطان ها لازم نیست که حتما خودتان سیگار بکشید. اگر در محیطی زندگی می کنید که اطرافیان شما سیگار می کشند، شما نیز در ریسک ابتلا به سرطان هستید. آلودگی هوا و سموم موجود در محیط هم از عوامل موثر دیگر در بروز این سرطان به حساب می آید.

اچ آی وی ایدز

نام دیگرش «بیماری نقص ایمنی اکتسابی انسان» است. یک ویروس سبب بیماری ایدز می شود. در مورد این بیماری اوضاع در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی نقاط مانند آفریقا شیوع بسیار زیاد و در برخی نقاط کمتر است.

بیماری های اسهالی

اسهال سبب از دست دادن آب بدن می شود و همراه آن سدیم و دیگر الکترولیت های مهم بدن نیز از دست می رود. از نظر خیلی ها موضوع جدی نیست، اما از دست دادن آب بدن به سرعت تبدیل به مشکلی خطرناک شده و تهدید کننده جدی حیات است.

عفونت های روده ای عامل اصلی اغلب بیماری های اسهالی به شمار می آید که توسط ویروس ها، باکتری ها و حتی انگل ها ایجاد می شود.

دیابت

دیابت جزو بیماری هایی است که در کشور ایران نیز در حال گسترش است. حدود ۵ میلیون نفر در کشور ما به این بیماری مبتلا هستند و سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر در جهان به خاطر این بیماری و یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهند.

 عوارض ناشی از زایمان زودرس

سه چهارم از مرگ های ناشی از زایمان زود رس همان هفته نخست زندگی رخ می دهد و علت اغلب آنها به خاطر وزن کم یا نارس بودن نوزاد است. با مراقبت های مناسب بهداشتی می توان جلوی بسیاری از این مرگ ها را گرفت.

سل

بیماری سل توسط یک باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود و اغلب ریه ها را درگیر می کند. این بیماری توسط هوا منتقل شده و درمان آن کار مشکلی است. برخی از انواع این بیماری به درمان های رایج موجود مقاومت پیدا کرده اند و داروهای محدودی برای درمان آن در دسترس است.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا