بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب      تاریخ درج: 1397/4/2

بیماری کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری ها است. این بیماری معمولا در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. تجمع بیش از حد چربی در کبد، علت بیماری کبد چرب می باشد. بیماری کبد چرب اغلب با چاقی، دیابت و بیماری مزمن کلیه همراه است. کبد چرب در بعضی موارد ممکن است در نهایت منجر به نارسایی کبد شود.

میزان آستانه ی چربی در کبد هنگامی است که، بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد را  چربی تشکیل داده است. اگر کبد بیش از این میزان چرب شود، فرد دچار کبد چرب خفیف می شود. اکثر افراد مبتلا به کبد چرب خفیف نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

انواع کبد چرب

انواع کبد چرب را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

بیماری کبد چرب الکلی (ALD)

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی

کبد چرب حاد بارداری

بیماری کبد چرب الکلی (ALD)

خوردن بیش از حد الکل باعث ایجاد کبد چرب می‌شود. حتی یک دوره کوتاه مصرف زیاد الکل نیز می‌تواند این بیماری را ایجاد کند. ژن‌ هایی که از پدر و مادرتان به شما می‌ رسد نیز نقش مهمی در این بیماری دارند. این ژن‌ ها روی احتمال اینکه شما یک الکلی شوید تأثیر دارند.

علت کبد چرب الکلی می تواند موارد زیر باشد:

هپاتیت C (که می‌تواند به التهاب کبد منجر شود.)

وجود آهن زیاد در بدن

چاقی

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

کبد چرب غیر الکلی شایع ترین نوع کبد چرب در بین مردم بوده و بی خطر است. اما برخی افراد دچار نوع جدی تری از آن به نام استاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH) می شوند. در این نوع کبد چرب، کبد متورم شده و می تواند منجر به سیروز کبدی (زخم هایی روی کبد که بهبود نمی یابند) شده و احتمال ابتلا به سرطان کبد یا بیماری قلبی افزایش می یابد.

بیماری کبد چرب حاد در بارداری

کبد چرب در بارداری نادر است، اما چربی در دوران بارداری نیز می‌تواند در کبد ذخیره شود. این چربی کبد برای شما و نوزادتان خطرناک است. عوارض کبد چرب را می‌توان از کار افتادگی کبد و کلیه‌ ها در مادر و فرزند و همچنین عفونت جدی یا خون ریزی دانست. هیچ کس به‌طور دقیق نمی‌ داند کبد چرب در دوران بارداری به چه علت رخ می‌دهد، اما ممکن است تأثیر هورمونی باشد. زمانی که کبد چرب تشخیص داده شد، بهتر است در صورت امکان هر چه سریع‌ تر کودک به دنیا بیاید در غیر این صورت برای چند روز به مراقبت‌ های ویژه نیاز دارید و اغلب بعد از چند هفته کبد به حالت نرمال خود باز می‌گردد.

علائم کبد چرب

ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا باشید اما از آن اطلاع نداشته باشد. اغلب در ابتدا خبری از علائم کبد چرب نیست. اما کبد چرب با گذشت زمان و حتی چند دهه ممکن است این مشکلات را به وجود بیاورد:

احساس خستگی

از دست دادن وزن و اشتها

ضعف

حالت تهوع

سردرگمی، مشکل در تمرکز

تشخیص کبد چرب

همچنین ممکن است مشکلات کبدی دیگری نیز مثل بزرگ شدن کبد، درد در قسمت فوقانی شکم سمت راست و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل داشته باشید. اگر مبتلا به بیماری کبد چرب الکلی باشید متوجه خواهید شد که علائم کبد چرب بعد از مصرف زیاد الکل بدتر می‌ شوند. به علاوه ممکن است دچار زخم در ناحیه کبد خود شوید. در این صورت کبد چرب باعث این موارد می‌شود:

تجمع مایعات در بدنتان

از بین رفتن ماهیچه‌ها

خونریزی داخلی

یرقان( زردی پوست و چشم)

نارسایی کبدی

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا