بیماری های کلیه

بیماری های کلیه

بیماری های کلیه      تاریخ درج: 1397/3/31

کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب والکترولیتها در بدن دارد. بیماری کلیوی می تواند قاتل خاموش باشد و تا زمانی که بیماری وخیم تر نشود، علایم جدی بروز نمی دهد به همین دلیل، خیلی مهم است که علایم اولیه بیماری کلیوی را بشناسیم تا به موقع به پزشک مراجعه کنیم.

علایم مهم بیماریهای کلیه

تغییرات ادرار

معمولا چنانچه مشکلی در کارکرد کلیه ها صورت پذیرد، اولین نشانه های آن در وضعیت ادرار مشاهده می شود. اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص است:

ورم پا

عدم کارکرد صحیح کلیه ها، منجر به جمع شدن مایعات در بدن و بروز ورم می شود. این ورم در نقاطی مانند پاها، مچ دست، شکم و حتی صورت نیز ایجاد شده و با درد همراه است.

ممکن است در کنار علایمی مانند ریزش مو و کاهش وزن بدن، صورت تان تپل تر به نظر برسد. این در واقع ورم صورت است.

شایع ترین بیماری های کلیوی:

انسداد دستگاه ادراری

انسداد مجاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که، جریان ادرار به سمت حالب ها، مثانه و میزراه دچار مشکل شده و به طور کامل و یا به صورت نسبی مسدود شده باشد. در این عارضه جریان ادرار یا رفلاکس کلیه به صورت عقبگرد است و به سمت کلیه ها بازمیگردد.

حالب به لوله ای گفته میشود که مسئول انتقال ادرار از کلیه ها به سوی مثانه است. انسداد حالب ها می تواند باعث تورم و یا آسیب رسیدن به کلیه ها شود. این عارضه ممکن است در هر سنی به وجود بیاید، همچنین انسداد مجاری ادرار میتواند به صورت نادر در جنین مشاهده شود.

دلایل انسداد:

تب، حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع انسداد مجاری ادرار هستند. همچنین رفلاکس جریان ادرار به سمت کلیه ها باعث ایجاد درد در آن ها می شود. هرگونه تغییر در عادت تخلیه ی ادرار ممکن است از علائم انسداد حالب ها باشد. این تغییرات عبارتند از:

دشواری در دفع ادرار

جریان آهسته ادرار و یا قطع و وصل شدن ادرار

شب ادراری و عدم تحمل ادرار

احساس عدم تخلیه کامل مثانه

وجود خون در ادرار

کاهش برون دهی کلیه

کاهش مقدار ادرار تخلیه شده در روز، از علائم انسداد در یکی از کلیه ها می باشد، این در حالیست که متوقف شدن کامل جریان ادرار، معمولا نشان دهنده درگیری هر دو کلیه و انسداد آنهاست.

بیماری‌های گلومرولی:

گلومرولونفریت التهاب فیلترهای کوچک (گلومرول‌ها) در کلیه‌ها می‌باشد. گلومرول‌ها مایعات، الکترولیت‌ها و ضایعات اضافه را از جریان خون جدا کرده و آن‌ها را وارد به ادرار می‌کنند. گلومرولونفریت می‌تواند بصورت ناگهانی (حاد) و یا تدریجی (مزمن) ظاهر شود و به خودی خود یا به عنوان بخشی از یک بیماری دیگر مانند لوپوس یا دیابت رخ می‌دهد. التهاب شدید یا طولانی مدت ناشی از گلومرولونفریت می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. درمان آن بستگی به نوع گلومرولونفریتی که مبتلا به آن هستید خواهد داشت.

علائم گلومرولونفریت:

GN حاد

علایم اولیه GN حاد عبارتند از:

ورم صورت

ادرار کم

وجود خون در ادرار (تیره رنگ شدن ادرار)

وجود مایع اضافی در ریه ها که باعث سرفه می شود.

فشار خون بالا

عفونت ادراری:

به نوعی از عفونت باکتریایی که بر قسمتی از دستگاه ادراری تاثیر می‌گذارد عفونت ادراری(UIT) گفته می‌شود. زمانی که این عفونت باکتریایی، دستگاه ادراری تحتانی را درگیر می‌کند به آن عفونت مثانه (سیستیت ساده) و هنگامی که بر دستگاه ادراری فوقانی تأثیر می‌گذارد به آن عفونت کلیه (پیلونفریت) گفته می‌شود.

علائم عفونت ادراری

-  علائم مربوط به دستگاه ادراری تحتانی (عفونت مثانه) عبارتند از: درد در بالای استخوان شرمگاهی یا پایین کمر، دفع ادرار همراه با درد و یا تکرر ادرار یا اضطرار برای ادرار (یا هر دو)

- علائم مربوط به دستگاه ادراری فوقانی (عفونت کلیه) عبارتند از: تب، حالت تهوع و استفراغ، درد پهلو، ادرار خونی (به ندرت) به همراه علائم مربوط به عفونت دستگاه ادراری تحتانی.

دیگر نشانه های بیماری کلیوی:

خستگی، لکه‌ها، جوش های پوستی، خارش پوست، حس کردن طعم آهن در دهان و یا نفسی آغشته به بوی آمونیاک، تهوع و استفراغ، تنگی ، احساس سرما، درد پهلو و پاها ، دفعات مکرر ادرار در شب، مشاهده ادرار کف آلود و رنگ پریده، ادرار تیره رنگ، دفع ادرار به همراه خون، احساس درد و فشار به هنگام ادرار کردن

عوامل کاهش خطر ابتلا به بیماری کلیوی:

۱- قند خون، فشار خون و چربی خون (کلسترول) را به خوبیکنترل کنید.

۲- طبق دستور غذایی سالمی که برای همگان توصیه می شود پیشبروی، غذایی که چربی، نمک و قند کمی داشته باشد از جمله انواعمختلف میوه جات و سبزیجات به طور منظم فعالیت بدنی انجام‫‫دهید.

۳- داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. اگر داروها با شما سازگاری نداشتند، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

۴-سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین باعث ایجاد آسیب در دیواره های داخلی رگ های خونی می شود و در نتیجه چربی و پلاک خون به دیواره ها می چسبند.

دیگر بیماریهای کلیه:

نارسائی حاد کلیه- نارسائی مزمن کلیه و اورمی -دیالیز -پیوند کلیه- بیماری توبولی کلیه - بیماری‌های رونوواسکولر- نفرولیتیاز-عفونت، سبسیت، پیلونفریت، گلومرو لو نفریت، کیست ها، ناهنجاری های ادراری، سندرم نفروتیک . به یاد داشته باشید، برای آگاهی از جزئیات بروز هر نشانه، باید به پزشک مراجعه کنید. در اغلب موارد، آزمایش خون و ادرار نیز توسط پزشک برایتان تجویز می شود.

 

 

 

 

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا