معرفی نقش دامپزشکی در سلامت عمومی جامعه

معرفی نقش دامپزشکی در سلامت عمومی جامعه

معرفی نقش دامپزشکی در سلامت عمومی جامعه     

دامپزشکی همواره به عنوان یکی از پایه های اصلی سلامت جامعه محسوب می شود چرا که در کنترل ، پیش بینی و پیشگیری بیش از 820 نوع بیماری مشترک بین انسان ودام بیشترین نقش و مهمترین جایگاه را دارا است.

دامپزشکی همواره به عنوان یکی از پایه های اصلی سلامت جامعه محسوب می شود چرا که در کنترل ، پیش بینی و پیشگیری بیش از 820 نوع بیماری مشترک بین انسان ودام بیشترین نقش و مهمترین جایگاه را دارا است. بر کسی پوشیده نیست که اگر دامپزشکی وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، سلامت جامعه به خطر می‌افتد. و از طرفیاگر نقش و اهمیت دامپزشکی نادیده و یا کم اهمیت نگریسته شود جامعه دچار مشکلات و معضلات جدی و فراوانی خواهد شد. باید دانستکه در جهان کنونی بهداشت و سلامت انسان از بهداشت و سلامت حیوانات جدایی ناپذیر بوده و غلبه انسان بر عوامل بیماری زا و حفظ سلامت جامعه جز در سایه تلاشهای دامپزشکیو همکاری و ارتباط تنگاتنگ پزشکان و دامپزشکان و نیز همکاریهای جهانی امکان پذیر نمی باشد.

در ارتباط با مسئله ا منیت غذایی با توجه به اینکه ، انتشار عوامل بیماری زای نوپدید و بازپدید مشترک بین انسان و حیوان بعلت مسائل مختلف از جمله رشد جمعیت انسانی و دامی ، رشد شهر نشینی ، تغییرات سریع سیستم های کشاورزی و دامپروری و ...خطری روز افزون است باید گفتکه از یک طرفپروتئین های حیوانی مانندانواع گوشت ، شیر ، تخم مرغ که نقش مهمی در رشد و سلامت انسان دارند در صورت هرگونه کمبود این مواد باعث به خطرافتادن سلامتی انسان شدهو از طرفی با توجه به اینکه بیشتر زئونوزها و بیماری‌های دامی موانعی جدی بر سر راه تجارت جهانی دام و محصولات آنهاو همچنین صنعت عظیم گردشگری می باشند لذا می توان با صراحتگفت که بر این اساس، زئونوزها و بیماری‌های دامی می‌توانند مانعی اساسی در جهت پیشرفت و توسعه بسیاری از کشورها باشند و اینجاست که نقش تشکیلات مقتدر دامپزشکی در جهت کاهش این معضلات با مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک بیش از پیش آشکار می‌شود.

 

  انواع بیماریهای سل، بروسلوز یا تب مالت، شاربن، هاری و.... در سالهای اخیر وحشت شیوع بیماریهای بالفعل و بالقوه ای مثل جنون گاوی ، آنفلوانزای خوکی و بویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (که در سالهای اخیر، کره زمین را با یکی از شدیدترین بحرانهای زیستی خود مواجه کرد) ، مثال هائی از بیماری های مشترک بین انسان و دامها یا حیوانات هستند که در موردشان اغلب و هر روز و به کرّات اخباری را دریافت می کنیم.

 

لذا دامپزشکی در این بعد از مسئولیت خویش، علاوه بر تخفیف و از بین بردن راههای اشاعه بیماری در دامها و حیوانات، با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فنی روز، در جلوگیری و توقف چرخه انتقال بیماریها و آلودگی ها از دام به جمعیت های انسانی رسالت بسیار مهمی را به انجاممیرساند. فعالیت بسیار گسترده دامپزشکان و دانش آموختگان علوم دامپزشکی در کشتارگاهها، کارخانجات بسته بندی فراورده های گوشتی و خوراکی ، مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات تولید مواد لبنی و .... گواه بر انجام این وظیفه مهم می باشد. برای تجسم ذهنی این مسئولیت سنگین برای خوانندگان محترم، ذکر مثالی را لازم میدانم:

   اگر تصور کنیم که در کشتار صدها رأس دام در کشتارگاهی، فقط یک رأس دام مبتلا به بیماری سل، از دید نظارتی دامپزشکان و بازرسین سلامتی گوشت عبور کند و معدوم نگردد؛ می توان تخمین زد که لاشه یک رأس دام در حدود 200 کیلو گرمی، چندین خانواده یا چندین نفر را در سطح جامعه می تواند در معرض آلودگی به میکروب خطرناک سل قرار دهد! کافی است تأملی برمیزان ضایعات وارده در جمعیت های انسانی مسلول و هزینه های مادی و معنوی و اجتماعی ناشی از بیماری و درمان و ریشه کنی را در اینگونه شرایط داشته باشیم. اگر موضوع بیماریهای خطرناکتر شناخته شده ویا ناشناخته و مجهول مطرح شود که ابعاد فاجعه بسیار گسترده تر و وحشتناکتر خواهد بود. اینجاست که نقش دامپزشکی بیش از پیش نمایانتر می گردد.

حال که با اهمیت و نقش دامپزشکی در عرصه بهداشت و سلامت جامعه تا حدودی آشنا شدیم بد نیست بدانیم که فارغ التحصیلان این رشته در چه شرایطی فعالیت می کنند:

 دامپزشکان سربازان  گمنام و بی‌ادعای عرصه بهداشت عمومی هستند و نقش اساسی در حفظ ذخایر دامی و ژنتیکی کشور دارند. کارمندان دامپزشکی با کار در شرایط سخت و غیر متعارف در محیط‌های روستایی و عشایری در تمام فصول و روزهای سال ،هر روزه به مناطق روستایی اعزام شده و هر لحظه در خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مشترک انسان و دام هستند  متاسفانه با توجه به اینکه بسیاری از بیماری های مشترک در دام فاقد علائیم بالینی می باشدتعداد کثیری از کارکنان دامپزشکی به بیماری دردآور و خطرناک تب مالت مبتلا شده اند ، همچنین تعداد زیادی در حین واکسیناسیون دام‌های سنگین دچار آسیب‌های شدید و شکستگی‌های شدید استخوانی می‌شوند. از طرفی کارشناسان شاغل در کشتارگاهها ، گاوداری ها و ... در شرایط بسیار سخت کاری و بهداشتی فعالیت می کنند. کم نیستند دامپزشکانی که به علت معاینه یک دام بیمار خود نیز به بیماری های خطرناکی نظیر بروسلوز ، سل و ... مبتلا گشته و تا آخر عمر مجبور به تحمل درد و رنج آن شده اند لذا با توجه به اینکه 49 درصد عوامل پاتوژن در انسان مشترک انسان و دام و 73 درصد عوامل بیماری‌های نوپدید نیز مشترک بین و انسان و دام است فعالیت‌های دامپزشکی نقش مستقیم و بسیار زیادی در سلامت انسانی دارد که تداعی کننده شعار "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" است.

http://dampezeshkiran.blogfa.com

   قیمت ارزها

   قیمت سکه و طلا